Financiën

Financieel meerjarenbeeld

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Baten

tableCell14

tableCell15

tableCell16

tableCell17

tableCell18

Primitieve begroting 2025-2028

177.356

154.350

198.247

166.373

154.948

1e voortgangsrapportage 2025

14.397

3.991

-29.415

2.149

3.208

Kadernota 2026

0

407

407

407

407

2e voortgangsrapportage 2025

12.776

9.280

7.779

1.935

17.568

Wijziging tot de begroting 2026-2029

0

830

664

664

664

Totale baten tot de begroting

204.529

168.858

177.682

171.529

176.795

Mutaties in deze begroting (baten)

1. Autonome ontwikkelingen

0

915

959

965

977

Actualisatie budget rentelasten

0

65

109

115

127

Budgetmutaties lasten/baten sportbedrijf

0

850

850

850

850

2. Actualisatie bestaand beleid

0

-3

201

201

201

Actualisatie budget afval

0

154

154

154

154

Actualisatie budgetten afval (RDL) en mutatie afvalstoffenheffing 2026

0

48

48

48

48

Inzet reserve riolering

0

-204

0

0

0

6. Financieel gezonde toekomst

0

828

1.183

1.638

1.893

BA14 Huishoudelijke ondersteuning

0

0

100

100

100

IV03 Parkeerbelasting

0

300

300

500

500

IV04 Huwelijken

0

10

10

10

10

IV05 Toeristenbelasting

0

62

106

150

194

IV06 Gehandicaptenparkeerkaarten

0

6

13

20

27

IV07 Lijkbezorgingsrechten

0

13

13

13

13

IV08 Rioolheffing

0

204

408

612

816

IV09 Omgevingsleges

0

233

233

233

233

Totaal gemuteerde baten

0

1.741

2.344

2.805

3.071

Totale baten in deze begroting

204.529

170.599

180.025

174.333

179.866

tableCell19

tableCell20

tableCell21

tableCell22

tableCell23

tableCell24

Lasten

tableCell26

tableCell27

tableCell28

tableCell29

tableCell30

Primitieve begroting 2025-2028

181.466

161.944

204.609

173.341

160.939

1e voortgangsrapportage 2025

16.741

4.349

-29.311

1.864

2.766

Kadernota 2026

0

-1.692

-3.680

-5.082

-5.676

2e voortgangsrapportage 2025

10.562

6.237

3.709

589

15.686

Wijzigingen tot de begroting 2026-2029

0

830

664

664

664

Totale lasten tot de begroting

208.768

171.667

175.991

171.377

174.380

Mutaties in deze begroting (lasten)

1. Autonome ontwikkelingen

0

1.076

2.257

1.538

1.528

Actualisatie budget afschrijvingen

0

-57

-15

-212

-101

Actualisatie budget rentelasten

0

453

1.532

453

247

Actualisatie budget salarissen en overhead grondexploitaties

0

-168

-111

-57

25

Actualisatie salarissen ambtelijke organisatie 2026

0

0

0

0

0

Budgetmutaties gemeenschappelijke regeling huisvesting voortgezet onderwijs

0

-1

0

503

508

Budgetmutaties lasten/baten sportbedrijf

0

850

850

850

850

2. Actualisatie bestaand beleid

0

1.004

1.279

1.237

1.415

Actualisatie budget afval

0

154

154

154

154

Actualisatie budget loon- en prijsontwikkeling (Indexering)

0

663

803

803

803

Actualisatie budget uitvoeringskosten Omgevingswet

0

212

0

0

0

Actualisatie budget vervolgfase Lathum Later

0

227

0

0

0

Actualisatie budgetten afval (RDL) en mutatie afvalstoffenheffing 2026

0

48

48

48

48

Actualisatie investering realisatie rivierklimaatpark

0

0

0

-43

10

Actualisatie investering rotonde Platanenlaan - Ringbaan

0

0

11

11

11

Actualisatie investering vervangende nieuwbouw De Wissel

0

0

0

0

126

Actualisatie investering wegen revitalisering index

0

0

0

0

0

Budget tijdelijke uitbreiding De Trompetter inclusief onderwijsleerpakket

0

140

218

218

218

Budgetmutatie zorgkosten Wmo en jeugd

0

0

0

0

0

Investering duurzame vervanging dakbedekking en zonnepanelen Turmac Cultuurfabriek

0

-439

47

47

47

5. Mutaties < € 100.000

0

303

178

153

153

Actualisatie budget gladheidsbestrijding

0

14

14

14

14

Actualisatie budget kleine maatregelen mobiliteitsprogramma Zevenaar

0

40

40

40

40

Actualisatie budget onderhoud klompenpaden

0

23

23

23

23

Actualisatie budget openbare werken in verband leasekosten

0

3

6

6

6

Actualisatie budget opstellen omgevingsprogramma economie

0

25

25

0

0

Actualisatie budget salarissen college B&W

0

0

0

0

0

Actualisatie budget vastgoed Raadhuisplein 1D

0

0

20

20

20

Actualisatie budget vergoedingen raadsleden

0

0

0

0

0

Bijdrage aan het fonds VNG / GGU / gezamenlijke gemeentelijke activiteiten

0

45

45

45

45

Budgetmutatie bestuurlijke kosten gemeenteraadsverkiezingen en nieuwe raadsperiode

0

28

0

0

0

Budgetmutatie doorontwikkeling Turmac Cultuurfabriek

0

60

0

0

0

Budgetmutatie gemeenteraadsverkiezingen

0

60

0

0

0

Contributie Vereniging Nederlandse Riviergemeenten en Vereniging van Gelderse Gemeenten

0

5

5

5

5

6. Financieel gezonde toekomst

0

903

1.258

1.713

1.893

BA0 Beleidsmatige aanpassingen

0

675

1.725

2.635

3.170

BA01 Taakstelling ambtelijk apparaat

0

-100

-100

-100

-100

BA04 Cultuurpresentatie

0

-35

-35

-35

-35

BA09 Maatschappelijk werk op school

0

230

230

230

230

BA10 Minimabeleid

0

-110

-165

-165

-165

BA11 en BA16 Jeugdhulp met verblijf

0

-500

-1.000

-1.500

-2.000

BA13 Arbeidsparticipatie

0

0

0

-250

-250

BA14 Huishoudelijke ondersteuning

0

-35

-70

-105

-140

BA15 Huishoudelijke ondersteuning Was- en strijkservice gelijk aan HHM normenkader

0

0

-360

-485

-485

BA17 en BA08 Zevenaar Doet

0

-50

-50

-50

-125

FT0 Financieel technische maatregelen

0

1.632

1.932

1.932

1.932

FT01 Brandverzekeringen

0

0

-150

-150

-150

FT02 Onvoorzien verlagen

0

-25

-25

-25

-25

FT03 Exploitatielasten duurzaamheid

0

-90

-90

-90

-90

FT04 Afschrijvingstermijn van gebouwen aanpassen

0

-550

-550

-550

-550

FT06 Structureel vervallen uitvoeringsagenda

0

-287

-287

-287

-287

FT07 Samenkracht en burgerparticipatie

0

-25

-25

-25

-25

FT08 Arbeidsparticipatie

0

0

-150

-150

-150

FT09 Verlagen budget woonvoorzieningen

0

-130

-130

-130

-130

FT10 PGB Wmo

0

-150

-150

-150

-150

FT11 PGB Jeugd

0

-150

-150

-150

-150

FT12 Invoeren projectfinanciering

0

-225

-225

-225

-225

IV0 Inkomstenverhogende maatregelen

0

828

1.083

1.538

1.793

Totaal gemuteerde lasten

0

3.287

4.971

4.640

4.989

Totale lasten tot de begroting

208.768

174.954

180.963

176.018

179.369

Gerealiseerd saldo van baten en lasten

-4.239

-4.355

-937

-1.684

497

Onttrekkingen

Primitieve begroting 2025-2028

3.207

1.129

917

939

929

1e voortgangsrapportage 2025

456

-43

22

-95

-85

Kadernota 2026

0

0

0

0

0

2e voortgangsrapportage 2025

4.858

1.400

109

5

5

Wijzigingen tot de begroting 2026-2029

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2026-2029

0

2.138

74

-51

0

Totaal onttrekkingen reserves

8.522

4.624

1.122

797

848

Toevoegingen

Primitieve begroting 2025-2028

5.591

225

0

0

0

1e voortgangsrapportage 2025

Kadernota 2026

0

0

0

0

0

2e voortgangsrapportage 2025

5.591

0

0

0

0

Wijzigingen tot de begroting 2026-2029

5.591

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2026-2029

0

225

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

5.591

225

0

0

0

Saldo reserve mutaties

2.931

4.399

1.122

797

848

Gerealiseerd resultaat

-1.309

44

185

-887

1.345

Toelichting financiële ontwikkelingen (met uitzondering van de mutaties < € 100.000)

Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van mutaties in de exploitatie die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Bij de toelichtingen zijn de baten en lasten gesaldeerd.
Conform de financiële verordening worden de mutaties < € 100.000 niet voorzien van een toelichting.

Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting    2026

Begroting    2027

Begroting    2028

Begroting    2029

1. Autonome ontwikkelingen

Actualisatie budget afschrijvingen

57

15

212

101

Jaarlijks actualiseren we de afschrijvingslasten. Tevens aanpassing van benodigde bedrag in reserve afschrijvingslasten en bijbehorende jaarlijkse vrijval als gevolg van afwijkingen in het werkelijk geïnvesteerde bedrag en faseringen. Dit werkt door in meerdere programma's.

Actualisatie budget rentelasten

-388

-1.423

-338

-120

Jaarlijks actualiseren wij de rentelasten. De volgende zaken hebben invloed op de hoogte van de rentelast:
1. Het faseren van investeringen;
2. De hoogte van de boekwaarden van de grondexploitaties;
3. Het toepassen van projectrente voor grondexploitatie vanaf 2026;
4. Aflopen van huidige langlopende leningen met lage rentes.

1. Doordat investeringen worden verschoven, verschuift ook de bijbehorende rentelast.
2. De boekwaarden van de grondexploitaties Zevenaar-Oost bedrijven, Mercurion en Businesspark 7Poort II zijn in 2025 weer aangepast op basis van de herziene grondexploitaties per 1 januari 2025 zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 25 juni 2025. De boekwaarden van de grondexploitaties in de komende jaren zijn lager dan eerder geraamd. Dit veroorzaakt een lagere financieringsbehoefte en dus een lagere rentelast. Dienstjaar 2027 is een uitzondering. Bij de begroting 2025-2028 werd een lagere boekwaarde verwacht. Door de herziening is de boekwaarde flink gestegen. Hierdoor ontstaat in 2027 een hogere financieringsbehoefte dan eerder geraamd en dus ook een hogere rentelast.
3. Vanaf 2026 passen we projectfinanciering toe voor GREX Businesspark 7Poort II. Dit zorgt voor een hogere doorbelasting naar deze grondexploitatie en dus een lagere rente in de algemene dienst. Dit effect is zichtbaar in het journaal 'FT12 Invoeren projectfinanciering'.
4. In de komende jaren lossen we ca. 25 miljoen af op huidige langlopende leningen. Het rentepercentage van deze leningen is gemiddeld een stuk lager dan de huidige rente waartegen we nieuwe leningen aan moeten trekken om aan onze financieringsbehoefte te voldoen.

Actualisatie budget salarissen en overhead grondexploitaties

168

111

57

-25

In 2025 is grondexploitatie Vestersbos geopend. Dit zorgt ervoor dat aan deze grondexploitatie salaris- en overheadkosten kunnen worden toegerekend. Dit heeft een positief effect op de meerjarenbegroting. Daarnaast is voor diverse grondexploitaties langer inzet nodig dan in de begroting 2025-2028 verwacht.  Per saldo een voordeel in 2026 tot en met 2028 aflopend van € 168.000 naar € 57.000. Per saldo een nadeel vanaf 2029 oplopend naar structureel € 63.000.

Actualisatie salarissen ambtelijke organisatie 2026

0

0

0

0

De huidige ramingen van de salarisramingen verhogen we met 3,6%. Dit is de verwachte loonontwikkeling in 2026 volgens de prognose van het CPB (Centraal Planbureau). We brengen het extra benodigde bedrag ten laste van de stelpost voor loon- en prijsindexatie.

Budgetmutaties gemeenschappelijke regeling huisvesting voortgezet onderwijs

1

0

-503

-508

In de meerjarenraming van de Gemeenschappelijke Regeling Voortgezet Onderwijs in de Liemers (GRHVOL) is rekening gehouden met jaarlijkse indexeringen en de kapitaallasten van de investering (€ 28.025.000) voor vervangende nieuwbouw van de locaties Zonegge en Heerenmaten. De verwachting is dat de bouw in 2027 wordt afgerond. Met ingang van 2028 is rekening gehouden met de hogere lasten (bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling) voor de deelnemende gemeente.

Budgetmutaties lasten/baten sportbedrijf

0

0

0

0

In de raming houden we rekening met kostenverhogende btw en de compensatie die we hiervoor ontvangen van het Rijk. De raming is gebaseerd op de in de afgelopen jaren ontvangen/aangevraagde bedragen 'Specifieke uitkering stimulering sport' (SPUK, voor compensatie van kostenverhogende btw) en de correctie op indexering voor 2026. De door het Rijk beschikbaar gestelde compensatie is voldoende om de kostenverhogende btw te compenseren. We brengen het extra benodigde bedrag voor de correctie van de indexering ten laste van de stelpost voor loon- en prijsindexatie. Deze mutaties zijn budgettair neutraal en hebben geen gevolgen voor het resultaat.

2. Actualisatie bestaand beleid

Actualisatie budget afval

0

0

0

0

We hebben de budgetten afval nagelopen en een aantal zijn bijgesteld. Vanaf 2026 verwachten we structureel hogere baten van € 172.000. Een hogere inzamelvergoeding voor PMD (€ 88.000) als gevolg van een hogere tonnageprijs. Een hogere verwerkingsvergoeding voor de afvalinzameling - papier en karton (€ 68.000) als gevolg van het oplopen van de tonnageprijs voor oud papier. Tot slot een bijstelling in de afvalinzameling - verpakkingsglas met hogere baten (€ 16.000) en lasten (€ 21.000).
Per saldo een structureel voordeel van € 151.000 in 2026 welke wij verrekenen met de afvalstoffenheffing.
Daarnaast zijn er op basis van de Milieusamenwerking Regio Arnhem (MRA) nieuwe verwerkingscontracten afgesloten waarbij voor GFT voor duurzamere verwerking is gekozen. Op grond hiervan hebben wij de budgetten voor afvalinzameling - GFT en restafval (huishoudelijk) bijgesteld.
Voor afvalinzameling - GFT verwachten wij structureel vanaf 2026 hogere verwerkingskosten (€ 273.000). Dit als gevolg van hogere prijs per ton van € 42,75.
Voor afvalinzameling - restafval structureel vanaf 2026 lagere verwerkingskosten (€ 141.000). Dit als gevolg van een lagere prijs per ton van € 5,62. Per saldo een structureel nadeel van € 132.000 in 2026 welke wij verrekenen met de afvalstoffenheffing.

Totaal een structureel voordeel van € 19.000 in 2026 welke wij verrekenen met de afvalstoffenheffing. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging in programma 7.

Actualisatie budget loon- en prijsontwikkeling (Indexering)

-663

-803

-803

-803

In de septembercirculaire 2024 en in de meicirculaire 2025 is rekening gehouden met compensatie voor loon- en prijsontwikkeling. Alle begrotingsposten zijn doorgenomen en daar waar nodig is de noodzakelijke indexatie opgenomen. Hierbij is ook rekening gehouden met de hogere indexatie op de zorgkosten waarmee in de begroting 2025-2028 rekening is gehouden. Per saldo een structureel nadeel op de indexatie vanaf 2026 oplopend van € 663.000 naar 803.000 vanaf 2027.

Actualisatie budget uitvoeringskosten Omgevingswet

-212

0

0

0

In de meicirculaire 2025 is € 212.000 beschikbaar gesteld voor uitvoeringskosten Omgevingswet. Dit om ervoor te zorgen dat de gemeente in haar transitie ervoor kan zorgdragen dat ze aangesloten, geoefend en ingeregeld is en voldoen aan de in de Omgevingswet gestelde eisen. Er is nog budget beschikbaar uit de algemene reserve maar dit is onvoldoende. Het in de meicirculaire opgenomen bedrag zal ingezet worden voor het verder optimaliseren van de uitvoering van de Omgevingswet (omgevingsvisie, omgevingsprogramma’s, omgevingsplan en omgevingsvergunning). Een groot onderdeel hiervan is het opstellen van het gemeentebrede omgevingsplan dat uiterlijk in 2031 gereed moet zijn.  Dit is een wettelijke verplichting.

Actualisatie budget vervolgfase Lathum Later

-227

0

0

0

In de begroting 2023-2026 is een eenmalig bedrag van € 400.000 beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van het masterplan Lathum Later. Door de provincie Gelderland is voor hetzelfde bedrag een subsidie toegekend onder de regeling "Dorpendeal". Het aandeel Zevenaar is in de 1e voortgangsrapportage 2024 verlaagd omdat de verwachting was dat de kosten voor de fase van onderzoek en voorbereiding lager zouden uitvallen. Het masterplan wordt op 29 oktober 2025 in de raad behandeld. Om tot een financieel uitvoerbaar plan te komen voor de realisatie van woningen in Lathum is het restant van € 227.000 van het oorspronkelijk toegezegde bedrag van € 400.000 nodig. Een eenmalig nadeel in 2026 van € 227.000.

Actualisatie budgetten afval (RDL) en mutatie afvalstoffenheffing 2026

0

0

0

0

In 2026 hebben we te maken met diverse kostenstijgingen en -dalingen binnen de gemeente en de RDL.
Binnen de gemeente zijn met name de loonkosten gestegen die voor een deel worden doorbelast aan de RDL.
Binnen de RDL zijn per saldo de kosten voor afvalinzameling hoger en hiermee ook onze bijdrage aan de RDL. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een stijging van personele kosten en hogere verwerkingskosten van het afval op de aanbiedstations. Anderzijds is er een daling van de materiële kosten als gevolg van bijvoorbeeld lagere brandstofkosten.  
Per saldo stijgen de kosten voor de gemeente Zevenaar als gevolg van de hierboven genoemde wijzigingen structureel vanaf 2026 met  € 48.000 ten opzichte van 2025. Dit verrekenen wij binnen de afvalstoffenheffing en is daarmee budgettair neutraal. Door bovengenoemde kostenstijging stijgt het tarief van de afvalstoffenheffing.

Actualisatie investering realisatie rivierklimaatpark

0

0

43

-10

In de begroting 2023-2026 is voor de realisatie rivierklimaatpark een investeringsbedrag van € 1.200.000 beschikbaar gesteld en in de 1e vgr 2024 is voor een planstudie Koestraat aanvullend € 75.000 beschikbaar gesteld. In de samenwerkingsovereenkomst Rivierklimaatpark IJsselpoort is opgenomen dat partijen het taakstellend budget jaarlijks indexeren met de index bruto overheidsinvesteringen (iboi). Dit is cumulatief 25% indexatie. Het investeringsbudget verhogen wij om die reden met € 300.000 naar een totaal investeringsbudget van € 1.575.000. Het jaar van realisatie is naar verwachting 2028 en niet 2027. Een eenmalig voordeel in 2028 van € 43.000 en een structureel nadeel vanaf 2029 van € 10.000.

Actualisatie investering rotonde Platanenlaan - Ringbaan

0

-11

-11

-11

De bestaande verkeersregelinstallatie (VRI) op het kruispunt Platanenlaan - Ringbaan is aan het eind van zijn levensduur en wordt vervangen door een rotonde. In het onderhoudsbudget is geen bedrag gereserveerd voor vervanging. Deze maatregel maakt onderdeel uit van een bredere herinrichting van de verkeersinfrastructuur binnen Zevenaar, die noodzakelijk is vanwege veranderende verkeersstromen door de komst van de nieuwe autosnelweg A15. De bouwkosten voor deze rotonde bedragen circa € 600.000. De verwachting is dat voorbereiding en toezicht 12% bedragen. In totaal bedragen de uitvoeringskosten dan € 672.000.
Voor deze rotonde is een specifieke uitkering van het Rijk, Verkeersveiligheidsmaatregelen aangevraagd en ontvangen van € 248.000. Aanvullend wordt nog een provinciale fietssubsidie aangevraagd met een bedrag van naar schatting maximaal € 15.000. De jaarlijkse kapitaallasten hebben een structureel nadelig effect vanaf 2027 van € 10.600 in programma 2.

Actualisatie investering vervangende nieuwbouw De Tamboerijn

0

0

0

0

In het Integraal Huisvestingsplan 2025-2050 is een investering opgenomen voor vervangende nieuwbouw van het schoolgebouw De Tamboerijn. Op basis van de VNG-norm wordt uitgegaan van een investering van € 4.775.000. Dit is inclusief kosten voor tijdelijke huisvesting. De oplevering wordt verwacht in 2030. De afschrijvingslasten (€ 95.500) worden vanaf dat jaar opgenomen op basis van 50 jaar afschrijving, maar vallen buiten het vierjaarsbereik van deze meerjarenbegroting.
We nemen de investeringsbedragen op omdat we er van uit gaan dat we in 2026 beginnen met het onderzoek- en voorbereiding.

Actualisatie investering vervangende nieuwbouw De Wissel

0

0

0

-126

In het Integraal Huisvestingsplan 2025-2050 is een investering opgenomen voor vervangende nieuwbouw van het schoolgebouw De Wissel. Hierin wordt uitgegaan van een investering van € 6.290.000 (VNG-norm, prijspeil 2025). Dit is inclusief kosten voor de ruimte voor kinderopvang. Naar verwachting wordt de nieuwbouw opgeleverd in 2028. De afschrijvingslasten (€ 125.800) worden vanaf 2029 opgenomen in de begroting op basis van 50 jaar afschrijven. Deze afschrijvingslasten worden gedekt uit de bestemmingsreserve 'vervangende nieuwbouw 'De Wissel'.

Actualisatie investering wegen revitalisering index

0

0

0

0

Als gevolg van de prijsstijgingen binnen de grond weg- en waterbouw vanaf 2022 tot en met 2024, zijn er tekorten ontstaan bij de revitaliseringsprojecten. Deze prijsstijgingen zijn het gevolg van de verstoring in toeleveringsketens, waardoor schaarste aan grondstoffen en materialen is ontstaan na de pandemie. Daarnaast zijn de afgelopen 2 jaar de loonkosten fors gestegen. Voor de revitaliseringsprojecten Angerlo, Kop van Tolkamer en Pannerden is er sprake van prijsstijging. Voor het project Bloemenkamp hebben we de prijsstijging grotendeels opgevangen door het aanvragen van aanvullende subsidies. Echter voor de revitaliseringsprojecten Lobith-Noord, Lobith-Zuid en Schrijvershoek lopen, de in 2022 geraamde beschikbare investeringsbudgetten en de werkelijke uitvoeringskosten, te ver uiteen om de prijsstijging van 20% (prijsindex grond-, weg- en waterbouw) op te vangen. Op grond hiervan worden de investeringsbudgetten van de revitaliseringsprojecten totaal met € 4.102.000 verhoogd. Het totale investeringsbedrag voor Lobith-Noord komt hiermee op € 14.569.000, voor Lobith-Zuid op € 3.589.000 en Schrijvershoek € 7.123.000. Daarnaast wordt het investeringsbudget straatmeubilair verhoogd met € 30.000. Het totale investeringsbudget van straatmeubilair komt hiermee op € 342.000. We brengen de extra kapitaallasten (€ 140.000) structureel ten laste van de stelpost voor loon- en prijsindexatie. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging.

Budget tijdelijke uitbreiding De Trompetter inclusief onderwijsleerpakket

-140

-218

-218

-218

In het Integraal huisvestingsplan 2025-2050 is vervangende nieuwbouw opgenomen met een geplande oplevering in 2032. Tot dan is een tijdelijke uitbreiding noodzakelijk inclusief een onderwijs leerpakket (€ 30.000). De kosten voor de tijdelijke uitbreiding wordt in 2026 geraamd op € 110.000 en vanaf 2027 € 217.500. Begin 2026 gaan we onderzoeken hoe we de tijdelijke huisvestingen willen realiseren. Hierbij kijken we naar huur, maar ook naar eigen aanschaf.

Budgetmutatie zorgkosten Wmo en jeugd

0

0

0

0

Bij het opstellen van de begroting 2025-2028 is voor de zorgkosten WMO en jeugd een percentage toegepast van 1,2%. Dit in afwachting van compensatie van het Rijk. Bij de meicirculaire 2025 heeft het Rijk compensatie gegeven. Wij stellen voor om de zorgkosten vanaf 2025 te compenseren met 3,21% (4,41% minus 1,20%). Dit betekent een structurele verhoging van afgerond € 1.118.000. In de 2e voortgangsrapportage is het effect voor 2025 opgenomen. We brengen het extra benodigde bedrag ten laste van de stelpost voor loon- en prijsindexatie.

Investering duurzame vervanging dakbedekking en zonnepanelen Turmac Cultuurfabriek

439

-47

-47

-47

De dakbedekking en de zonnepanelen van de Turmac Cultuurfabriek zijn aan vervanging toe. Na de oplevering van de Turmac Cultuurfabriek is in 2020 een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) opgesteld voor het groot onderhoud van het gemeentehuis en de TCF. In dat MJOP is geadviseerd om de dakbedekking in 2026 voor een deel te overlagen.  In de afgelopen jaren zijn diverse (grote) lekkages geweest, met name als in korte tijd veel regen valt. Hierdoor is een deel van de isolatie onder de dakbedekking verzadigd met regenwater. Na diverse noodreparaties, inspecties en insnijdingen door de dakspecialist is de conclusie in 2022  getrokken dat het gehele dakpakket vervangen moet worden. In het MJOP is in 2022 de overlaging van de dakbedekking gewijzigd naar volledige vervanging in 2025 op basis van de lekkages en het specialistisch onderzoek van de dakadviseur. Het benodigde bedrag in het MJOP is toen nog niet bijgesteld doordat de bijbehorende kosten moeilijk in te schatten waren. Daarnaast zijn de zonnepanelen op het dak afgekeurd op basis van verzekeringseisen. Medio 2023 is DUMAVA-subsidie aangevraagd om direct het dak beter te isoleren. Om de dakbedekking te vervangen en om tegelijkertijd duurzame isolatiemaatregelen en nieuwe zonnepanelen te kunnen plaatsen is een totaal bedrag nodig van € 2.000.000. Hiervan wordt € 98.000 gedekt uit het MJOP en € 65.000 is een eenmalige afschrijving in verband met het verwijderen van de huidige zonnepanelen. Resteert een benodigd investeringsbedrag van € 1.837.000 waarvan € 342.000 gedekt wordt uit de DUMAVA-subsidie. Dit heeft een structurele afschrijvingslast tot gevolg van € 50.000. Hiervan kan jaarlijks € 25.000 worden gedekt door € 500.000 uit de bestemmingsreserve Duurzaamheid om te zetten naar een kapitaallastenreserve van € 500.000. Per saldo levert bovenstaande een nadeel op in 2026 van € 61.000 en vanaf 2027 een structureel nadeel van € 22.000.

Inzet reserve riolering

-204

0

0

0

Wij stellen voor om € 204.000 van de reserve riolering in te zetten om daarmee de tarieven in 2026 te dempen. Hiermee wordt de onttrekking aan de reserve riolering in de begroting voor 2026 verwerkt. Wij verwerken de gewijzigde tarieven in de belastingverordening 2026.

6. Financieel gezonde toekomst

BA0 Beleidsmatige aanpassingen

-675

-1.725

-2.635

-3.170

Deze wijziging betreft de tegenboeking van het totaalbedrag opgenomen in de kadernota 2026. In deze begroting ramen wij elke maatregel afzonderlijk.

BA01 Taakstelling ambtelijk apparaat

100

100

100

100

Binnen de bedrijfsvoering is een taakstelling opgelegd op de personeelskosten van structureel € 100.000.

BA04 Cultuurpresentatie

35

35

35

35

De subsidie aan Kunstwerk! voor de exploitatie van het theater Musiater is structureel verlaagd. Gelet op de commerciële mogelijkheden van het theater verwachten wij dat de maatschappelijke effecten beperkt blijven.

BA09 Maatschappelijk werk op school

-230

-230

-230

-230

Het maatschappelijk werk op school heeft grote meerwaarde als preventieve hulp. Om deze te continueren is een structurele subsidie nodig van € 230.000.

BA10 Minimabeleid

110

165

165

165

Door aanpassing van het beleid zijn de kosten voor de doelgroep kinderopvang SMI (Sociaal-Medische Indicatie) verlaagd.

BA11 en BA16 Jeugdhulp met verblijf

500

1.000

1.500

2.000

Door een andere werkwijze waarin preventie en vroegsignalering centraal staat, vermindert de gemeente niet alleen de directe kosten voor jeugdzorg en uithuisplaatsingen, maar werkt zij ook aan het voorkomen van maatschappelijke problemen die op de lange termijn veel geld en maatschappelijke schade kunnen veroorzaken. Hoewel de eerste fase van de aanpak een omschakeling vereist, zal dit op termijn leiden tot een meer efficiënte besteding van middelen en een gezondere, veiligere samenleving. Naast een oplopend bedrag aan besparing (tot € 2.150.000 in 2029), wordt jaarlijks een bedrag van € 150.000 aan extra formatie opgenomen voor gezinscoaches.

BA13 Arbeidsparticipatie

0

0

250

250

Op basis van de door BMC uitgevoerde benchmark is een taakstellende bezuiniging doorgevoerd op de brede taakstelling van de RSD.

BA14 Huishoudelijke ondersteuning

35

170

205

240

Door het invoeren van één keer per twee weken huishoudelijke hulp verwachten een besparing te realiseren van € 35.000 in 2026 oplopend tot € 140.000 in 2029. Daarnaast gaan we vanaf 2027 een eigen bijdrage invoeren die naar verwachting € 100.000 oplevert.

BA15 Huishoudelijke ondersteuning Was- en strijkservice gelijk aan HHM normenkader

0

360

485

485

De wasverzorging structureel onder brengen in een algemene was- en strijkservice (voorziening) levert een kostenreductie op vanaf 2027.

BA17 en BA08 Zevenaar Doet

50

50

50

125

Het budget voor Zevenaar Doet wordt gehalveerd naar een actie die één keer per jaar plaats vindt in plaats van twee keer. Daarnaast wordt Zevenaar Doet beëindigd in 2028. Om de kosten voor de jaren 2026-2028 te dekken stellen wij een bestemmingsreserve in die wordt gevoed door een bijdrage uit de algemene reserve met een bedrag van € 225.000 (3 jaar x € 75.000).

FT0 Financieel technische maatregelen

-1.632

-1.932

-1.932

-1.932

Deze wijziging betreft de tegenboeking van het totaalbedrag opgenomen in de kadernota 2026. In deze begroting ramen wij elke maatregel afzonderlijk.

FT01 Brandverzekeringen

0

150

150

150

Betreft een nieuw initiatief van de VNG om een collectieve brandverzekering aan te gaan. Via een deelname aan het risicobeheerfonds leggen gemeenten hun premie in een aparte entiteit in. Vanuit deze entiteit worden brandschades vergoed en afgehandeld. Met ingang van 2027 is de besparing € 150.000.

FT02 Onvoorzien verlagen

25

25

25

25

Wij verlagen de post onvoorzien van € 25.000 naar € 1. In de gemeentewet en onze financiële verordening 2025 staat dat een post onvoorzien is opgenomen in de begroting. In de wetgeving is de hoogte niet vastgelegd. Daarom ramen wij slechts nog € 1. Daarmee voldoen we aan de wetgeving en onze eigen verordening.

FT03 Exploitatielasten duurzaamheid

90

90

90

90

Het Klimaatplan “Op weg naar een klimaatneutrale organisatie” vormt de basis voor de verduurzamingsopgave van de eigen organisatie van gemeente Zevenaar. Vooruitlopend op dit plan is voor duurzaamheidsmaatregelen binnen de bestaande exploitatiebudgetten aanvullend € 33.000 in 2024, oplopend naar € 67.000 in 2025 tot € 100.000 structureel vanaf 2026 beschikbaar. De praktijk is dat tot nu toe voor slechts € 5.000 aanspraak op dit budget gedaan is. We verwachten dat dit aanvullend beschikbaar gesteld budget niet nodig zal zijn om de duurzaamheidsmaatregelen van de eigen organisatie te kunnen realiseren mede omdat hier ook andere budgetten voor ter beschikking zijn. Om die reden laten wij het structurele budget voor € 90.000 vrijvallen vanaf 2026.

FT04 Afschrijvingstermijn van gebouwen aanpassen

550

550

550

550

Wij passen de afschrijvingstermijn van bedrijfsgebouwen aan van 40 jaar naar 50 jaar met ingang van begrotingsjaar 2026. Op dit moment is de afschrijvingstermijn van bedrijfsgebouwen 40 jaar. We zien in de praktijk dat gebouwen langer meegaan dan deze termijn. De economische levensduur is dus langer. We verlengen daarom de afschrijvingstermijn van gebouwen naar 50 jaar en sluiten hierdoor meer aan bij de levensduur.
Het voordeel van € 550.000 is nu op hoofdlijnen geboekt. Deze zullen bij de 2e VGR 2026 nader uitgesplitst worden.

FT06 Structureel vervallen uitvoeringsagenda

287

287

287

287

In 2025 is het uitvoeringsbudget incidenteel komen te vervallen. Met deze maatregel laten wij het budget structureel vervallen.

FT07 Samenkracht en burgerparticipatie

25

25

25

25

Het budget voor inspecties kinderopvang is structureel verlaagd. Hierbij is rekening gehouden met de realisatie van de afgelopen jaren.

FT08 Arbeidsparticipatie

0

150

150

150

Het gemeentelijk re-integratie budget is verlaagd. Hierdoor zijn minder middelen beschikbaar voor extra inzet t.b.v. inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

FT09 Verlagen budget woonvoorzieningen

130

130

130

130

De uitgaven voor woonvoorzieningen fluctueren door de jaren heen. Op basis van historische uitgaven verlagen wij het budget met € 130.000.

FT10 PGB Wmo

150

150

150

150

Er is een structurele onderschrijding op het persoonsgebonden budget Wmo. De structurele raming wordt met € 150.000 verlaagd.

FT11 PGB Jeugd

150

150

150

150

Er is een structurele onderschrijding op het persoonsgebonden budget. De structurele raming wordt met € 150.000 verlaagd.

FT12 Invoeren projectfinanciering

225

225

225

225

Voor nieuw vast te stellen grexen/voorbereidings- of grondaankoopbudgetten wegen wij per keer af of er projectfinanciering toegepast wordt. In deze begroting kunnen we alleen projectfinanciering toepassen bij grondexploitatie Businesspark 7PoortII.

IV0 Inkomstenverhogende maatregelen

-828

-1.083

-1.538

-1.793

Deze wijziging betreft de tegenboeking van het totaalbedrag opgenomen in de kadernota 2026. In deze begroting ramen wij elke maatregel afzonderlijk.

IV03 Parkeerbelasting

300

300

500

500

In de besluitvorming van de 'financieel gezonde toekomst' is besloten de opbrengsten van de parkeertarieven en -vergunningen te verhogen. De parkeertarieven worden in twee stappen verhoogd;
In 2026 structureel met € 0,20 en in 2028 structureel met € 0,20.
De opbrengst per € 0,20 tariefsverhoging bedraagt € 200.000.

De tarieven voor parkeervergunningen worden verhoogd;
De 1e bewonersvergunning met € 30,00 en de 2e bewonersvergunning met € 59,65. De opbrengst hiervan bedraagt
€ 100.000.
De totale extra opbrengst in programma 0 bedraagt met ingang van 2026 structureel € 300.000 en vanaf 2028 aanvullend € 200.000. Bij de parkeerverordening 2026 ontvangt u een gedetailleerd voorstel over de nieuwe tarieven.

IV04 Huwelijken

10

10

10

10

Bij de Financieel Gezonde Toekomst is gekeken naar de leges van de huwelijken. In vergelijking met de buurgemeenten blijkt de gemeente Zevenaar voor de kosten van een huwelijk een lager tarief in rekening te brengen. Daarom is besloten om het tarief voor een huwelijk te verhogen. Dit levert jaarlijks een extra opbrengst van € 10.400 op.

IV05 Toeristenbelasting

62

106

150

194

In de besluitvorming van de Financieel Gezonde toekomst is besloten de toeristenbelasting te verhogen. Dit betreft een geleidelijke tariefsverhoging en het invoeren van een tariefdifferentiatie waarbij in 2029 het tarief voor een overnachting in een luxe accommodatie € 2,50 is en voor een overnachting in overige accommodaties € 1,50.

IV06 Gehandicaptenparkeerkaarten

6

13

20

27

In het kader van de Financieel Gezonde Toekomst is een analyse gemaakt naar het kostendekkendheidspercentage de gehandicaptenparkeerkaarten. Dit percentage blijkt op 10% te liggen. De kosten worden in vier jaar verhoogd van € 22,05 naar € 100. Dit levert dan voor de komende jaren extra inkomsten op.

IV07 Lijkbezorgingsrechten

13

13

13

13

In de besluitvorming van de 'financieel gezonde toekomst' is besloten de opbrengsten van de lijkbezorgingsrechten te verhogen met 10%. Dit betekent een opbrengstverhoging van € 13.000 in programma 7.
Bij de verordening lijkbezorgingsrechten 2026 ontvangt u een gedetailleerd voorstel over de nieuwe tarieven.

IV08 Rioolheffing

204

408

612

816

In de besluitvorming van de Financieel Gezonde Toekomst is besloten de rioolheffing te verhogen. Gedurende 4 jaar verhogen we de tarieven met jaarlijks 4%.

IV09 Omgevingsleges

233

233

233

233

De huidige tarieven zijn gebaseerd op een inschatting van de werkwijze na de invoering van de Omgevingswet. Inmiddels wordt steeds meer duidelijk wat de komst van deze wet inhoudt voor de werkprocessen. Deze werkprocessen worden herzien en wij doen aan uw raad bij de legesverordening 2026 een gedetailleerd voorstel over de tarieven. Met de tarieven kan beleidsmatig gestuurd worden in de werkprocessen. De verschillende tarieven die betrekking hebben op de Omgevingswet stijgen met gemiddeld 22% waardoor de gemeente Zevenaar ongeveer het gemiddelde tarief heeft van de omliggende vergelijkingsgemeenten. Dit betekent een opbrengstverhoging van € 233.000.

Totaal mutaties

-1.243

-2.450

-1.683

-1.765

Toelichting mutaties reserves

Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van reservemutaties die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Alleen zijn bij de toelichtingen de baten en lasten gesaldeerd.

Reservemutaties (bedragen x € 1.000)

Begroting    2026

Begroting    2027

Begroting    2028

Begroting    2029

1. Autonome ontwikkelingen

Actualisatie budget afschrijvingen

-14

-26

-26

-26

Jaarlijks actualiseren we de afschrijvingslasten. Tevens aanpassing van benodigde bedrag in reserve afschrijvingslasten en bijbehorende jaarlijkse vrijval als gevolg van afwijkingen in het werkelijk geïnvesteerde bedrag en faseringen. Dit werkt door in meerdere programma's.

2. Actualisatie bestaand beleid

Actualisatie budget reserve vervangende nieuwbouw De Wissel

0

0

-125

1

In het Integraal Huisvestingsplan 2025-2050 voor het primair onderwijs is een investering opgenomen voor vervangende nieuwbouw van De Wissel. In het verleden is een bestemmingsreserve ingesteld waarmee de afschrijvingslasten van De Wissel gedekt kunnen worden. Wij stellen voor om vanaf 2029 de kapitaallasten van De Wissel te dekken uit deze bestemmingsreserve. Administratief was al rekening gehouden met een dekking uit deze reserve voor 2028 en 2029. De onttrekking voor 2028 is ten onrechte en wordt met deze wijziging aangepast.

Investering duurzame vervanging dakbedekking en zonnepanelen Turmac Cultuurfabriek

-500

25

25

25

De dakbedekking en de zonnepanelen van de Turmac Cultuurfabriek zijn aan vervanging toe. Na de oplevering van de Turmac Cultuurfabriek is in 2020 een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) opgesteld voor het groot onderhoud van het gemeentehuis en de TCF. In dat MJOP is geadviseerd om de dakbedekking in 2026 voor een deel te overlagen.  In de afgelopen jaren zijn diverse (grote) lekkages geweest, met name als in korte tijd veel regen valt. Hierdoor is een deel van de isolatie onder de dakbedekking verzadigd met regenwater. Na diverse noodreparaties, inspecties en insnijdingen door de dakspecialist is de conclusie in 2022  getrokken dat het gehele dakpakket vervangen moet worden. In het MJOP is in 2022 de overlaging van de dakbedekking gewijzigd naar volledige vervanging in 2025 op basis van de lekkages en het specialistisch onderzoek van de dakadviseur. Het benodigde bedrag in het MJOP is toen nog niet bijgesteld doordat de bijbehorende kosten moeilijk in te schatten waren. Daarnaast zijn de zonnepanelen op het dak afgekeurd op basis van verzekeringseisen. Medio 2023 is DUMAVA-subsidie aangevraagd om direct het dak beter te isoleren. Om de dakbedekking te vervangen en om tegelijkertijd duurzame isolatiemaatregelen en nieuwe zonnepanelen te kunnen plaatsen is een totaal bedrag nodig van € 2.000.000. Hiervan wordt € 98.000 gedekt uit het MJOP en € 65.000 is een eenmalige afschrijving in verband met het verwijderen van de huidige zonnepanelen. Resteert een benodigd investeringsbedrag van € 1.837.000 waarvan € 342.000 gedekt wordt uit de DUMAVA-subsidie. Dit heeft een structurele afschrijvingslast tot gevolg van € 50.000. Hiervan kan jaarlijks € 25.000 worden gedekt door € 500.000 uit de bestemmingsreserve Duurzaamheid om te zetten naar een kapitaallastenreserve van € 500.000. Per saldo levert bovenstaande een nadeel op in 2026 van € 61.000 en vanaf 2027 een structureel nadeel van € 22.000.

Inzet algemene reserve

2.148

0

0

0

Bij de kadernota heeft de raad als uitgangspunt vanuit de Financieel Gezonde Toekomst besloten dat 2026 en 2029 structureel en reëel sluitend moeten zijn. In 2026 lossen wij het ontstane financiële tekort eenmalig op met een onttrekking aan de algemene reserve. Conform de regelgeving kunnen we het vrije deel in de algemene reserve inzetten voor het dekken van structurele lasten. Wij doen dit in 2026 voor een bedrag van € 2.148.000 om de begroting in 2026 sluitend te maken.

Inzet reserve riolering

204

0

0

0

Wij stellen voor om € 204.000 van de reserve riolering in te zetten om daarmee de tarieven in 2026 te dempen. Hiermee wordt de onttrekking aan de reserve riolering in de begroting voor 2026 verwerkt. Wij verwerken de gewijzigde tarieven in de belastingverordening 2026.

6. Financieel gezonde toekomst

BA17 en BA08 Zevenaar Doet

75

75

75

0

Het budget voor Zevenaar Doet wordt gehalveerd naar een actie die één keer per jaar plaats vindt in plaats van twee keer. Daarnaast wordt Zevenaar Doet beëindigd in 2028. Om de kosten voor de jaren 2026-2028 te dekken stellen wij een bestemmingsreserve in die wordt gevoed door een bijdrage uit de algemene reserve met een bedrag van € 225.000 (3 jaar x € 75.000).

Totaal reservemutaties

1.913

74

-51

0

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2025 13:25:45 met de export van 09/25/2025 13:11:03