Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
Baten | tableCell14 | tableCell15 | tableCell16 | tableCell17 | tableCell18 |
Primitieve begroting 2025-2028 | 177.356 | 154.350 | 198.247 | 166.373 | 154.948 |
1e voortgangsrapportage 2025 | 14.397 | 3.991 | -29.415 | 2.149 | 3.208 |
Kadernota 2026 | 0 | 407 | 407 | 407 | 407 |
2e voortgangsrapportage 2025 | 12.776 | 9.280 | 7.779 | 1.935 | 17.568 |
Wijziging tot de begroting 2026-2029 | 0 | 830 | 664 | 664 | 664 |
Totale baten tot de begroting | 204.529 | 168.858 | 177.682 | 171.529 | 176.795 |
Mutaties in deze begroting (baten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | 915 | 959 | 965 | 977 |
Actualisatie budget rentelasten | 0 | 65 | 109 | 115 | 127 |
Budgetmutaties lasten/baten sportbedrijf | 0 | 850 | 850 | 850 | 850 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | -3 | 201 | 201 | 201 |
Actualisatie budget afval | 0 | 154 | 154 | 154 | 154 |
Actualisatie budgetten afval (RDL) en mutatie afvalstoffenheffing 2026 | 0 | 48 | 48 | 48 | 48 |
Inzet reserve riolering | 0 | -204 | 0 | 0 | 0 |
6. Financieel gezonde toekomst | 0 | 828 | 1.183 | 1.638 | 1.893 |
BA14 Huishoudelijke ondersteuning | 0 | 0 | 100 | 100 | 100 |
IV03 Parkeerbelasting | 0 | 300 | 300 | 500 | 500 |
IV04 Huwelijken | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 |
IV05 Toeristenbelasting | 0 | 62 | 106 | 150 | 194 |
IV06 Gehandicaptenparkeerkaarten | 0 | 6 | 13 | 20 | 27 |
IV07 Lijkbezorgingsrechten | 0 | 13 | 13 | 13 | 13 |
IV08 Rioolheffing | 0 | 204 | 408 | 612 | 816 |
IV09 Omgevingsleges | 0 | 233 | 233 | 233 | 233 |
Totaal gemuteerde baten | 0 | 1.741 | 2.344 | 2.805 | 3.071 |
Totale baten in deze begroting | 204.529 | 170.599 | 180.025 | 174.333 | 179.866 |
tableCell19 | tableCell20 | tableCell21 | tableCell22 | tableCell23 | tableCell24 |
Lasten | tableCell26 | tableCell27 | tableCell28 | tableCell29 | tableCell30 |
Primitieve begroting 2025-2028 | 181.466 | 161.944 | 204.609 | 173.341 | 160.939 |
1e voortgangsrapportage 2025 | 16.741 | 4.349 | -29.311 | 1.864 | 2.766 |
Kadernota 2026 | 0 | -1.692 | -3.680 | -5.082 | -5.676 |
2e voortgangsrapportage 2025 | 10.562 | 6.237 | 3.709 | 589 | 15.686 |
Wijzigingen tot de begroting 2026-2029 | 0 | 830 | 664 | 664 | 664 |
Totale lasten tot de begroting | 208.768 | 171.667 | 175.991 | 171.377 | 174.380 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | 1.076 | 2.257 | 1.538 | 1.528 |
Actualisatie budget afschrijvingen | 0 | -57 | -15 | -212 | -101 |
Actualisatie budget rentelasten | 0 | 453 | 1.532 | 453 | 247 |
Actualisatie budget salarissen en overhead grondexploitaties | 0 | -168 | -111 | -57 | 25 |
Actualisatie salarissen ambtelijke organisatie 2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutaties gemeenschappelijke regeling huisvesting voortgezet onderwijs | 0 | -1 | 0 | 503 | 508 |
Budgetmutaties lasten/baten sportbedrijf | 0 | 850 | 850 | 850 | 850 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | 1.004 | 1.279 | 1.237 | 1.415 |
Actualisatie budget afval | 0 | 154 | 154 | 154 | 154 |
Actualisatie budget loon- en prijsontwikkeling (Indexering) | 0 | 663 | 803 | 803 | 803 |
Actualisatie budget uitvoeringskosten Omgevingswet | 0 | 212 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie budget vervolgfase Lathum Later | 0 | 227 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie budgetten afval (RDL) en mutatie afvalstoffenheffing 2026 | 0 | 48 | 48 | 48 | 48 |
Actualisatie investering realisatie rivierklimaatpark | 0 | 0 | 0 | -43 | 10 |
Actualisatie investering rotonde Platanenlaan - Ringbaan | 0 | 0 | 11 | 11 | 11 |
Actualisatie investering vervangende nieuwbouw De Wissel | 0 | 0 | 0 | 0 | 126 |
Actualisatie investering wegen revitalisering index | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budget tijdelijke uitbreiding De Trompetter inclusief onderwijsleerpakket | 0 | 140 | 218 | 218 | 218 |
Budgetmutatie zorgkosten Wmo en jeugd | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investering duurzame vervanging dakbedekking en zonnepanelen Turmac Cultuurfabriek | 0 | -439 | 47 | 47 | 47 |
5. Mutaties < € 100.000 | 0 | 303 | 178 | 153 | 153 |
Actualisatie budget gladheidsbestrijding | 0 | 14 | 14 | 14 | 14 |
Actualisatie budget kleine maatregelen mobiliteitsprogramma Zevenaar | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Actualisatie budget onderhoud klompenpaden | 0 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Actualisatie budget openbare werken in verband leasekosten | 0 | 3 | 6 | 6 | 6 |
Actualisatie budget opstellen omgevingsprogramma economie | 0 | 25 | 25 | 0 | 0 |
Actualisatie budget salarissen college B&W | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie budget vastgoed Raadhuisplein 1D | 0 | 0 | 20 | 20 | 20 |
Actualisatie budget vergoedingen raadsleden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan het fonds VNG / GGU / gezamenlijke gemeentelijke activiteiten | 0 | 45 | 45 | 45 | 45 |
Budgetmutatie bestuurlijke kosten gemeenteraadsverkiezingen en nieuwe raadsperiode | 0 | 28 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie doorontwikkeling Turmac Cultuurfabriek | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 |
Budgetmutatie gemeenteraadsverkiezingen | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 |
Contributie Vereniging Nederlandse Riviergemeenten en Vereniging van Gelderse Gemeenten | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
6. Financieel gezonde toekomst | 0 | 903 | 1.258 | 1.713 | 1.893 |
BA0 Beleidsmatige aanpassingen | 0 | 675 | 1.725 | 2.635 | 3.170 |
BA01 Taakstelling ambtelijk apparaat | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 |
BA04 Cultuurpresentatie | 0 | -35 | -35 | -35 | -35 |
BA09 Maatschappelijk werk op school | 0 | 230 | 230 | 230 | 230 |
BA10 Minimabeleid | 0 | -110 | -165 | -165 | -165 |
BA11 en BA16 Jeugdhulp met verblijf | 0 | -500 | -1.000 | -1.500 | -2.000 |
BA13 Arbeidsparticipatie | 0 | 0 | 0 | -250 | -250 |
BA14 Huishoudelijke ondersteuning | 0 | -35 | -70 | -105 | -140 |
BA15 Huishoudelijke ondersteuning Was- en strijkservice gelijk aan HHM normenkader | 0 | 0 | -360 | -485 | -485 |
BA17 en BA08 Zevenaar Doet | 0 | -50 | -50 | -50 | -125 |
FT0 Financieel technische maatregelen | 0 | 1.632 | 1.932 | 1.932 | 1.932 |
FT01 Brandverzekeringen | 0 | 0 | -150 | -150 | -150 |
FT02 Onvoorzien verlagen | 0 | -25 | -25 | -25 | -25 |
FT03 Exploitatielasten duurzaamheid | 0 | -90 | -90 | -90 | -90 |
FT04 Afschrijvingstermijn van gebouwen aanpassen | 0 | -550 | -550 | -550 | -550 |
FT06 Structureel vervallen uitvoeringsagenda | 0 | -287 | -287 | -287 | -287 |
FT07 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | -25 | -25 | -25 | -25 |
FT08 Arbeidsparticipatie | 0 | 0 | -150 | -150 | -150 |
FT09 Verlagen budget woonvoorzieningen | 0 | -130 | -130 | -130 | -130 |
FT10 PGB Wmo | 0 | -150 | -150 | -150 | -150 |
FT11 PGB Jeugd | 0 | -150 | -150 | -150 | -150 |
FT12 Invoeren projectfinanciering | 0 | -225 | -225 | -225 | -225 |
IV0 Inkomstenverhogende maatregelen | 0 | 828 | 1.083 | 1.538 | 1.793 |
Totaal gemuteerde lasten | 0 | 3.287 | 4.971 | 4.640 | 4.989 |
Totale lasten tot de begroting | 208.768 | 174.954 | 180.963 | 176.018 | 179.369 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -4.239 | -4.355 | -937 | -1.684 | 497 |
Onttrekkingen | |||||
Primitieve begroting 2025-2028 | 3.207 | 1.129 | 917 | 939 | 929 |
1e voortgangsrapportage 2025 | 456 | -43 | 22 | -95 | -85 |
Kadernota 2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2025 | 4.858 | 1.400 | 109 | 5 | 5 |
Wijzigingen tot de begroting 2026-2029 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2026-2029 | 0 | 2.138 | 74 | -51 | 0 |
Totaal onttrekkingen reserves | 8.522 | 4.624 | 1.122 | 797 | 848 |
Toevoegingen | |||||
Primitieve begroting 2025-2028 | 5.591 | 225 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2025 | |||||
Kadernota 2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2025 | 5.591 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de begroting 2026-2029 | 5.591 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2026-2029 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 5.591 | 225 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve mutaties | 2.931 | 4.399 | 1.122 | 797 | 848 |
Gerealiseerd resultaat | -1.309 | 44 | 185 | -887 | 1.345 |
Toelichting financiële ontwikkelingen (met uitzondering van de mutaties < € 100.000)
Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van mutaties in de exploitatie die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Bij de toelichtingen zijn de baten en lasten gesaldeerd.
Conform de financiële verordening worden de mutaties < € 100.000 niet voorzien van een toelichting.
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Actualisatie budget afschrijvingen | 57 | 15 | 212 | 101 |
Jaarlijks actualiseren we de afschrijvingslasten. Tevens aanpassing van benodigde bedrag in reserve afschrijvingslasten en bijbehorende jaarlijkse vrijval als gevolg van afwijkingen in het werkelijk geïnvesteerde bedrag en faseringen. Dit werkt door in meerdere programma's. | ||||
Actualisatie budget rentelasten | -388 | -1.423 | -338 | -120 |
Jaarlijks actualiseren wij de rentelasten. De volgende zaken hebben invloed op de hoogte van de rentelast: 1. Doordat investeringen worden verschoven, verschuift ook de bijbehorende rentelast. | ||||
Actualisatie budget salarissen en overhead grondexploitaties | 168 | 111 | 57 | -25 |
In 2025 is grondexploitatie Vestersbos geopend. Dit zorgt ervoor dat aan deze grondexploitatie salaris- en overheadkosten kunnen worden toegerekend. Dit heeft een positief effect op de meerjarenbegroting. Daarnaast is voor diverse grondexploitaties langer inzet nodig dan in de begroting 2025-2028 verwacht. Per saldo een voordeel in 2026 tot en met 2028 aflopend van € 168.000 naar € 57.000. Per saldo een nadeel vanaf 2029 oplopend naar structureel € 63.000. | ||||
Actualisatie salarissen ambtelijke organisatie 2026 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De huidige ramingen van de salarisramingen verhogen we met 3,6%. Dit is de verwachte loonontwikkeling in 2026 volgens de prognose van het CPB (Centraal Planbureau). We brengen het extra benodigde bedrag ten laste van de stelpost voor loon- en prijsindexatie. | ||||
Budgetmutaties gemeenschappelijke regeling huisvesting voortgezet onderwijs | 1 | 0 | -503 | -508 |
In de meerjarenraming van de Gemeenschappelijke Regeling Voortgezet Onderwijs in de Liemers (GRHVOL) is rekening gehouden met jaarlijkse indexeringen en de kapitaallasten van de investering (€ 28.025.000) voor vervangende nieuwbouw van de locaties Zonegge en Heerenmaten. De verwachting is dat de bouw in 2027 wordt afgerond. Met ingang van 2028 is rekening gehouden met de hogere lasten (bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling) voor de deelnemende gemeente. | ||||
Budgetmutaties lasten/baten sportbedrijf | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de raming houden we rekening met kostenverhogende btw en de compensatie die we hiervoor ontvangen van het Rijk. De raming is gebaseerd op de in de afgelopen jaren ontvangen/aangevraagde bedragen 'Specifieke uitkering stimulering sport' (SPUK, voor compensatie van kostenverhogende btw) en de correctie op indexering voor 2026. De door het Rijk beschikbaar gestelde compensatie is voldoende om de kostenverhogende btw te compenseren. We brengen het extra benodigde bedrag voor de correctie van de indexering ten laste van de stelpost voor loon- en prijsindexatie. Deze mutaties zijn budgettair neutraal en hebben geen gevolgen voor het resultaat. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie budget afval | 0 | 0 | 0 | 0 |
We hebben de budgetten afval nagelopen en een aantal zijn bijgesteld. Vanaf 2026 verwachten we structureel hogere baten van € 172.000. Een hogere inzamelvergoeding voor PMD (€ 88.000) als gevolg van een hogere tonnageprijs. Een hogere verwerkingsvergoeding voor de afvalinzameling - papier en karton (€ 68.000) als gevolg van het oplopen van de tonnageprijs voor oud papier. Tot slot een bijstelling in de afvalinzameling - verpakkingsglas met hogere baten (€ 16.000) en lasten (€ 21.000). Totaal een structureel voordeel van € 19.000 in 2026 welke wij verrekenen met de afvalstoffenheffing. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging in programma 7. | ||||
Actualisatie budget loon- en prijsontwikkeling (Indexering) | -663 | -803 | -803 | -803 |
In de septembercirculaire 2024 en in de meicirculaire 2025 is rekening gehouden met compensatie voor loon- en prijsontwikkeling. Alle begrotingsposten zijn doorgenomen en daar waar nodig is de noodzakelijke indexatie opgenomen. Hierbij is ook rekening gehouden met de hogere indexatie op de zorgkosten waarmee in de begroting 2025-2028 rekening is gehouden. Per saldo een structureel nadeel op de indexatie vanaf 2026 oplopend van € 663.000 naar 803.000 vanaf 2027. | ||||
Actualisatie budget uitvoeringskosten Omgevingswet | -212 | 0 | 0 | 0 |
In de meicirculaire 2025 is € 212.000 beschikbaar gesteld voor uitvoeringskosten Omgevingswet. Dit om ervoor te zorgen dat de gemeente in haar transitie ervoor kan zorgdragen dat ze aangesloten, geoefend en ingeregeld is en voldoen aan de in de Omgevingswet gestelde eisen. Er is nog budget beschikbaar uit de algemene reserve maar dit is onvoldoende. Het in de meicirculaire opgenomen bedrag zal ingezet worden voor het verder optimaliseren van de uitvoering van de Omgevingswet (omgevingsvisie, omgevingsprogramma’s, omgevingsplan en omgevingsvergunning). Een groot onderdeel hiervan is het opstellen van het gemeentebrede omgevingsplan dat uiterlijk in 2031 gereed moet zijn. Dit is een wettelijke verplichting. | ||||
Actualisatie budget vervolgfase Lathum Later | -227 | 0 | 0 | 0 |
In de begroting 2023-2026 is een eenmalig bedrag van € 400.000 beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van het masterplan Lathum Later. Door de provincie Gelderland is voor hetzelfde bedrag een subsidie toegekend onder de regeling "Dorpendeal". Het aandeel Zevenaar is in de 1e voortgangsrapportage 2024 verlaagd omdat de verwachting was dat de kosten voor de fase van onderzoek en voorbereiding lager zouden uitvallen. Het masterplan wordt op 29 oktober 2025 in de raad behandeld. Om tot een financieel uitvoerbaar plan te komen voor de realisatie van woningen in Lathum is het restant van € 227.000 van het oorspronkelijk toegezegde bedrag van € 400.000 nodig. Een eenmalig nadeel in 2026 van € 227.000. | ||||
Actualisatie budgetten afval (RDL) en mutatie afvalstoffenheffing 2026 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In 2026 hebben we te maken met diverse kostenstijgingen en -dalingen binnen de gemeente en de RDL. | ||||
Actualisatie investering realisatie rivierklimaatpark | 0 | 0 | 43 | -10 |
In de begroting 2023-2026 is voor de realisatie rivierklimaatpark een investeringsbedrag van € 1.200.000 beschikbaar gesteld en in de 1e vgr 2024 is voor een planstudie Koestraat aanvullend € 75.000 beschikbaar gesteld. In de samenwerkingsovereenkomst Rivierklimaatpark IJsselpoort is opgenomen dat partijen het taakstellend budget jaarlijks indexeren met de index bruto overheidsinvesteringen (iboi). Dit is cumulatief 25% indexatie. Het investeringsbudget verhogen wij om die reden met € 300.000 naar een totaal investeringsbudget van € 1.575.000. Het jaar van realisatie is naar verwachting 2028 en niet 2027. Een eenmalig voordeel in 2028 van € 43.000 en een structureel nadeel vanaf 2029 van € 10.000. | ||||
Actualisatie investering rotonde Platanenlaan - Ringbaan | 0 | -11 | -11 | -11 |
De bestaande verkeersregelinstallatie (VRI) op het kruispunt Platanenlaan - Ringbaan is aan het eind van zijn levensduur en wordt vervangen door een rotonde. In het onderhoudsbudget is geen bedrag gereserveerd voor vervanging. Deze maatregel maakt onderdeel uit van een bredere herinrichting van de verkeersinfrastructuur binnen Zevenaar, die noodzakelijk is vanwege veranderende verkeersstromen door de komst van de nieuwe autosnelweg A15. De bouwkosten voor deze rotonde bedragen circa € 600.000. De verwachting is dat voorbereiding en toezicht 12% bedragen. In totaal bedragen de uitvoeringskosten dan € 672.000. | ||||
Actualisatie investering vervangende nieuwbouw De Tamboerijn | 0 | 0 | 0 | 0 |
In het Integraal Huisvestingsplan 2025-2050 is een investering opgenomen voor vervangende nieuwbouw van het schoolgebouw De Tamboerijn. Op basis van de VNG-norm wordt uitgegaan van een investering van € 4.775.000. Dit is inclusief kosten voor tijdelijke huisvesting. De oplevering wordt verwacht in 2030. De afschrijvingslasten (€ 95.500) worden vanaf dat jaar opgenomen op basis van 50 jaar afschrijving, maar vallen buiten het vierjaarsbereik van deze meerjarenbegroting. | ||||
Actualisatie investering vervangende nieuwbouw De Wissel | 0 | 0 | 0 | -126 |
In het Integraal Huisvestingsplan 2025-2050 is een investering opgenomen voor vervangende nieuwbouw van het schoolgebouw De Wissel. Hierin wordt uitgegaan van een investering van € 6.290.000 (VNG-norm, prijspeil 2025). Dit is inclusief kosten voor de ruimte voor kinderopvang. Naar verwachting wordt de nieuwbouw opgeleverd in 2028. De afschrijvingslasten (€ 125.800) worden vanaf 2029 opgenomen in de begroting op basis van 50 jaar afschrijven. Deze afschrijvingslasten worden gedekt uit de bestemmingsreserve 'vervangende nieuwbouw 'De Wissel'. | ||||
Actualisatie investering wegen revitalisering index | 0 | 0 | 0 | 0 |
Als gevolg van de prijsstijgingen binnen de grond weg- en waterbouw vanaf 2022 tot en met 2024, zijn er tekorten ontstaan bij de revitaliseringsprojecten. Deze prijsstijgingen zijn het gevolg van de verstoring in toeleveringsketens, waardoor schaarste aan grondstoffen en materialen is ontstaan na de pandemie. Daarnaast zijn de afgelopen 2 jaar de loonkosten fors gestegen. Voor de revitaliseringsprojecten Angerlo, Kop van Tolkamer en Pannerden is er sprake van prijsstijging. Voor het project Bloemenkamp hebben we de prijsstijging grotendeels opgevangen door het aanvragen van aanvullende subsidies. Echter voor de revitaliseringsprojecten Lobith-Noord, Lobith-Zuid en Schrijvershoek lopen, de in 2022 geraamde beschikbare investeringsbudgetten en de werkelijke uitvoeringskosten, te ver uiteen om de prijsstijging van 20% (prijsindex grond-, weg- en waterbouw) op te vangen. Op grond hiervan worden de investeringsbudgetten van de revitaliseringsprojecten totaal met € 4.102.000 verhoogd. Het totale investeringsbedrag voor Lobith-Noord komt hiermee op € 14.569.000, voor Lobith-Zuid op € 3.589.000 en Schrijvershoek € 7.123.000. Daarnaast wordt het investeringsbudget straatmeubilair verhoogd met € 30.000. Het totale investeringsbudget van straatmeubilair komt hiermee op € 342.000. We brengen de extra kapitaallasten (€ 140.000) structureel ten laste van de stelpost voor loon- en prijsindexatie. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Budget tijdelijke uitbreiding De Trompetter inclusief onderwijsleerpakket | -140 | -218 | -218 | -218 |
In het Integraal huisvestingsplan 2025-2050 is vervangende nieuwbouw opgenomen met een geplande oplevering in 2032. Tot dan is een tijdelijke uitbreiding noodzakelijk inclusief een onderwijs leerpakket (€ 30.000). De kosten voor de tijdelijke uitbreiding wordt in 2026 geraamd op € 110.000 en vanaf 2027 € 217.500. Begin 2026 gaan we onderzoeken hoe we de tijdelijke huisvestingen willen realiseren. Hierbij kijken we naar huur, maar ook naar eigen aanschaf. | ||||
Budgetmutatie zorgkosten Wmo en jeugd | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij het opstellen van de begroting 2025-2028 is voor de zorgkosten WMO en jeugd een percentage toegepast van 1,2%. Dit in afwachting van compensatie van het Rijk. Bij de meicirculaire 2025 heeft het Rijk compensatie gegeven. Wij stellen voor om de zorgkosten vanaf 2025 te compenseren met 3,21% (4,41% minus 1,20%). Dit betekent een structurele verhoging van afgerond € 1.118.000. In de 2e voortgangsrapportage is het effect voor 2025 opgenomen. We brengen het extra benodigde bedrag ten laste van de stelpost voor loon- en prijsindexatie. | ||||
Investering duurzame vervanging dakbedekking en zonnepanelen Turmac Cultuurfabriek | 439 | -47 | -47 | -47 |
De dakbedekking en de zonnepanelen van de Turmac Cultuurfabriek zijn aan vervanging toe. Na de oplevering van de Turmac Cultuurfabriek is in 2020 een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) opgesteld voor het groot onderhoud van het gemeentehuis en de TCF. In dat MJOP is geadviseerd om de dakbedekking in 2026 voor een deel te overlagen. In de afgelopen jaren zijn diverse (grote) lekkages geweest, met name als in korte tijd veel regen valt. Hierdoor is een deel van de isolatie onder de dakbedekking verzadigd met regenwater. Na diverse noodreparaties, inspecties en insnijdingen door de dakspecialist is de conclusie in 2022 getrokken dat het gehele dakpakket vervangen moet worden. In het MJOP is in 2022 de overlaging van de dakbedekking gewijzigd naar volledige vervanging in 2025 op basis van de lekkages en het specialistisch onderzoek van de dakadviseur. Het benodigde bedrag in het MJOP is toen nog niet bijgesteld doordat de bijbehorende kosten moeilijk in te schatten waren. Daarnaast zijn de zonnepanelen op het dak afgekeurd op basis van verzekeringseisen. Medio 2023 is DUMAVA-subsidie aangevraagd om direct het dak beter te isoleren. Om de dakbedekking te vervangen en om tegelijkertijd duurzame isolatiemaatregelen en nieuwe zonnepanelen te kunnen plaatsen is een totaal bedrag nodig van € 2.000.000. Hiervan wordt € 98.000 gedekt uit het MJOP en € 65.000 is een eenmalige afschrijving in verband met het verwijderen van de huidige zonnepanelen. Resteert een benodigd investeringsbedrag van € 1.837.000 waarvan € 342.000 gedekt wordt uit de DUMAVA-subsidie. Dit heeft een structurele afschrijvingslast tot gevolg van € 50.000. Hiervan kan jaarlijks € 25.000 worden gedekt door € 500.000 uit de bestemmingsreserve Duurzaamheid om te zetten naar een kapitaallastenreserve van € 500.000. Per saldo levert bovenstaande een nadeel op in 2026 van € 61.000 en vanaf 2027 een structureel nadeel van € 22.000. | ||||
Inzet reserve riolering | -204 | 0 | 0 | 0 |
Wij stellen voor om € 204.000 van de reserve riolering in te zetten om daarmee de tarieven in 2026 te dempen. Hiermee wordt de onttrekking aan de reserve riolering in de begroting voor 2026 verwerkt. Wij verwerken de gewijzigde tarieven in de belastingverordening 2026. | ||||
6. Financieel gezonde toekomst | ||||
BA0 Beleidsmatige aanpassingen | -675 | -1.725 | -2.635 | -3.170 |
Deze wijziging betreft de tegenboeking van het totaalbedrag opgenomen in de kadernota 2026. In deze begroting ramen wij elke maatregel afzonderlijk. | ||||
BA01 Taakstelling ambtelijk apparaat | 100 | 100 | 100 | 100 |
Binnen de bedrijfsvoering is een taakstelling opgelegd op de personeelskosten van structureel € 100.000. | ||||
BA04 Cultuurpresentatie | 35 | 35 | 35 | 35 |
De subsidie aan Kunstwerk! voor de exploitatie van het theater Musiater is structureel verlaagd. Gelet op de commerciële mogelijkheden van het theater verwachten wij dat de maatschappelijke effecten beperkt blijven. | ||||
BA09 Maatschappelijk werk op school | -230 | -230 | -230 | -230 |
Het maatschappelijk werk op school heeft grote meerwaarde als preventieve hulp. Om deze te continueren is een structurele subsidie nodig van € 230.000. | ||||
BA10 Minimabeleid | 110 | 165 | 165 | 165 |
Door aanpassing van het beleid zijn de kosten voor de doelgroep kinderopvang SMI (Sociaal-Medische Indicatie) verlaagd. | ||||
BA11 en BA16 Jeugdhulp met verblijf | 500 | 1.000 | 1.500 | 2.000 |
Door een andere werkwijze waarin preventie en vroegsignalering centraal staat, vermindert de gemeente niet alleen de directe kosten voor jeugdzorg en uithuisplaatsingen, maar werkt zij ook aan het voorkomen van maatschappelijke problemen die op de lange termijn veel geld en maatschappelijke schade kunnen veroorzaken. Hoewel de eerste fase van de aanpak een omschakeling vereist, zal dit op termijn leiden tot een meer efficiënte besteding van middelen en een gezondere, veiligere samenleving. Naast een oplopend bedrag aan besparing (tot € 2.150.000 in 2029), wordt jaarlijks een bedrag van € 150.000 aan extra formatie opgenomen voor gezinscoaches. | ||||
BA13 Arbeidsparticipatie | 0 | 0 | 250 | 250 |
Op basis van de door BMC uitgevoerde benchmark is een taakstellende bezuiniging doorgevoerd op de brede taakstelling van de RSD. | ||||
BA14 Huishoudelijke ondersteuning | 35 | 170 | 205 | 240 |
Door het invoeren van één keer per twee weken huishoudelijke hulp verwachten een besparing te realiseren van € 35.000 in 2026 oplopend tot € 140.000 in 2029. Daarnaast gaan we vanaf 2027 een eigen bijdrage invoeren die naar verwachting € 100.000 oplevert. | ||||
BA15 Huishoudelijke ondersteuning Was- en strijkservice gelijk aan HHM normenkader | 0 | 360 | 485 | 485 |
De wasverzorging structureel onder brengen in een algemene was- en strijkservice (voorziening) levert een kostenreductie op vanaf 2027. | ||||
BA17 en BA08 Zevenaar Doet | 50 | 50 | 50 | 125 |
Het budget voor Zevenaar Doet wordt gehalveerd naar een actie die één keer per jaar plaats vindt in plaats van twee keer. Daarnaast wordt Zevenaar Doet beëindigd in 2028. Om de kosten voor de jaren 2026-2028 te dekken stellen wij een bestemmingsreserve in die wordt gevoed door een bijdrage uit de algemene reserve met een bedrag van € 225.000 (3 jaar x € 75.000). | ||||
FT0 Financieel technische maatregelen | -1.632 | -1.932 | -1.932 | -1.932 |
Deze wijziging betreft de tegenboeking van het totaalbedrag opgenomen in de kadernota 2026. In deze begroting ramen wij elke maatregel afzonderlijk. | ||||
FT01 Brandverzekeringen | 0 | 150 | 150 | 150 |
Betreft een nieuw initiatief van de VNG om een collectieve brandverzekering aan te gaan. Via een deelname aan het risicobeheerfonds leggen gemeenten hun premie in een aparte entiteit in. Vanuit deze entiteit worden brandschades vergoed en afgehandeld. Met ingang van 2027 is de besparing € 150.000. | ||||
FT02 Onvoorzien verlagen | 25 | 25 | 25 | 25 |
Wij verlagen de post onvoorzien van € 25.000 naar € 1. In de gemeentewet en onze financiële verordening 2025 staat dat een post onvoorzien is opgenomen in de begroting. In de wetgeving is de hoogte niet vastgelegd. Daarom ramen wij slechts nog € 1. Daarmee voldoen we aan de wetgeving en onze eigen verordening. | ||||
FT03 Exploitatielasten duurzaamheid | 90 | 90 | 90 | 90 |
Het Klimaatplan “Op weg naar een klimaatneutrale organisatie” vormt de basis voor de verduurzamingsopgave van de eigen organisatie van gemeente Zevenaar. Vooruitlopend op dit plan is voor duurzaamheidsmaatregelen binnen de bestaande exploitatiebudgetten aanvullend € 33.000 in 2024, oplopend naar € 67.000 in 2025 tot € 100.000 structureel vanaf 2026 beschikbaar. De praktijk is dat tot nu toe voor slechts € 5.000 aanspraak op dit budget gedaan is. We verwachten dat dit aanvullend beschikbaar gesteld budget niet nodig zal zijn om de duurzaamheidsmaatregelen van de eigen organisatie te kunnen realiseren mede omdat hier ook andere budgetten voor ter beschikking zijn. Om die reden laten wij het structurele budget voor € 90.000 vrijvallen vanaf 2026. | ||||
FT04 Afschrijvingstermijn van gebouwen aanpassen | 550 | 550 | 550 | 550 |
Wij passen de afschrijvingstermijn van bedrijfsgebouwen aan van 40 jaar naar 50 jaar met ingang van begrotingsjaar 2026. Op dit moment is de afschrijvingstermijn van bedrijfsgebouwen 40 jaar. We zien in de praktijk dat gebouwen langer meegaan dan deze termijn. De economische levensduur is dus langer. We verlengen daarom de afschrijvingstermijn van gebouwen naar 50 jaar en sluiten hierdoor meer aan bij de levensduur. | ||||
FT06 Structureel vervallen uitvoeringsagenda | 287 | 287 | 287 | 287 |
In 2025 is het uitvoeringsbudget incidenteel komen te vervallen. Met deze maatregel laten wij het budget structureel vervallen. | ||||
FT07 Samenkracht en burgerparticipatie | 25 | 25 | 25 | 25 |
Het budget voor inspecties kinderopvang is structureel verlaagd. Hierbij is rekening gehouden met de realisatie van de afgelopen jaren. | ||||
FT08 Arbeidsparticipatie | 0 | 150 | 150 | 150 |
Het gemeentelijk re-integratie budget is verlaagd. Hierdoor zijn minder middelen beschikbaar voor extra inzet t.b.v. inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. | ||||
FT09 Verlagen budget woonvoorzieningen | 130 | 130 | 130 | 130 |
De uitgaven voor woonvoorzieningen fluctueren door de jaren heen. Op basis van historische uitgaven verlagen wij het budget met € 130.000. | ||||
FT10 PGB Wmo | 150 | 150 | 150 | 150 |
Er is een structurele onderschrijding op het persoonsgebonden budget Wmo. De structurele raming wordt met € 150.000 verlaagd. | ||||
FT11 PGB Jeugd | 150 | 150 | 150 | 150 |
Er is een structurele onderschrijding op het persoonsgebonden budget. De structurele raming wordt met € 150.000 verlaagd. | ||||
FT12 Invoeren projectfinanciering | 225 | 225 | 225 | 225 |
Voor nieuw vast te stellen grexen/voorbereidings- of grondaankoopbudgetten wegen wij per keer af of er projectfinanciering toegepast wordt. In deze begroting kunnen we alleen projectfinanciering toepassen bij grondexploitatie Businesspark 7PoortII. | ||||
IV0 Inkomstenverhogende maatregelen | -828 | -1.083 | -1.538 | -1.793 |
Deze wijziging betreft de tegenboeking van het totaalbedrag opgenomen in de kadernota 2026. In deze begroting ramen wij elke maatregel afzonderlijk. | ||||
IV03 Parkeerbelasting | 300 | 300 | 500 | 500 |
In de besluitvorming van de 'financieel gezonde toekomst' is besloten de opbrengsten van de parkeertarieven en -vergunningen te verhogen. De parkeertarieven worden in twee stappen verhoogd; De tarieven voor parkeervergunningen worden verhoogd; | ||||
IV04 Huwelijken | 10 | 10 | 10 | 10 |
Bij de Financieel Gezonde Toekomst is gekeken naar de leges van de huwelijken. In vergelijking met de buurgemeenten blijkt de gemeente Zevenaar voor de kosten van een huwelijk een lager tarief in rekening te brengen. Daarom is besloten om het tarief voor een huwelijk te verhogen. Dit levert jaarlijks een extra opbrengst van € 10.400 op. | ||||
IV05 Toeristenbelasting | 62 | 106 | 150 | 194 |
In de besluitvorming van de Financieel Gezonde toekomst is besloten de toeristenbelasting te verhogen. Dit betreft een geleidelijke tariefsverhoging en het invoeren van een tariefdifferentiatie waarbij in 2029 het tarief voor een overnachting in een luxe accommodatie € 2,50 is en voor een overnachting in overige accommodaties € 1,50. | ||||
IV06 Gehandicaptenparkeerkaarten | 6 | 13 | 20 | 27 |
In het kader van de Financieel Gezonde Toekomst is een analyse gemaakt naar het kostendekkendheidspercentage de gehandicaptenparkeerkaarten. Dit percentage blijkt op 10% te liggen. De kosten worden in vier jaar verhoogd van € 22,05 naar € 100. Dit levert dan voor de komende jaren extra inkomsten op. | ||||
IV07 Lijkbezorgingsrechten | 13 | 13 | 13 | 13 |
In de besluitvorming van de 'financieel gezonde toekomst' is besloten de opbrengsten van de lijkbezorgingsrechten te verhogen met 10%. Dit betekent een opbrengstverhoging van € 13.000 in programma 7. | ||||
IV08 Rioolheffing | 204 | 408 | 612 | 816 |
In de besluitvorming van de Financieel Gezonde Toekomst is besloten de rioolheffing te verhogen. Gedurende 4 jaar verhogen we de tarieven met jaarlijks 4%. | ||||
IV09 Omgevingsleges | 233 | 233 | 233 | 233 |
De huidige tarieven zijn gebaseerd op een inschatting van de werkwijze na de invoering van de Omgevingswet. Inmiddels wordt steeds meer duidelijk wat de komst van deze wet inhoudt voor de werkprocessen. Deze werkprocessen worden herzien en wij doen aan uw raad bij de legesverordening 2026 een gedetailleerd voorstel over de tarieven. Met de tarieven kan beleidsmatig gestuurd worden in de werkprocessen. De verschillende tarieven die betrekking hebben op de Omgevingswet stijgen met gemiddeld 22% waardoor de gemeente Zevenaar ongeveer het gemiddelde tarief heeft van de omliggende vergelijkingsgemeenten. Dit betekent een opbrengstverhoging van € 233.000. | ||||
Totaal mutaties | -1.243 | -2.450 | -1.683 | -1.765 |
Toelichting mutaties reserves
Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van reservemutaties die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Alleen zijn bij de toelichtingen de baten en lasten gesaldeerd.
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Actualisatie budget afschrijvingen | -14 | -26 | -26 | -26 |
Jaarlijks actualiseren we de afschrijvingslasten. Tevens aanpassing van benodigde bedrag in reserve afschrijvingslasten en bijbehorende jaarlijkse vrijval als gevolg van afwijkingen in het werkelijk geïnvesteerde bedrag en faseringen. Dit werkt door in meerdere programma's. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie budget reserve vervangende nieuwbouw De Wissel | 0 | 0 | -125 | 1 |
In het Integraal Huisvestingsplan 2025-2050 voor het primair onderwijs is een investering opgenomen voor vervangende nieuwbouw van De Wissel. In het verleden is een bestemmingsreserve ingesteld waarmee de afschrijvingslasten van De Wissel gedekt kunnen worden. Wij stellen voor om vanaf 2029 de kapitaallasten van De Wissel te dekken uit deze bestemmingsreserve. Administratief was al rekening gehouden met een dekking uit deze reserve voor 2028 en 2029. De onttrekking voor 2028 is ten onrechte en wordt met deze wijziging aangepast. | ||||
Investering duurzame vervanging dakbedekking en zonnepanelen Turmac Cultuurfabriek | -500 | 25 | 25 | 25 |
De dakbedekking en de zonnepanelen van de Turmac Cultuurfabriek zijn aan vervanging toe. Na de oplevering van de Turmac Cultuurfabriek is in 2020 een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) opgesteld voor het groot onderhoud van het gemeentehuis en de TCF. In dat MJOP is geadviseerd om de dakbedekking in 2026 voor een deel te overlagen. In de afgelopen jaren zijn diverse (grote) lekkages geweest, met name als in korte tijd veel regen valt. Hierdoor is een deel van de isolatie onder de dakbedekking verzadigd met regenwater. Na diverse noodreparaties, inspecties en insnijdingen door de dakspecialist is de conclusie in 2022 getrokken dat het gehele dakpakket vervangen moet worden. In het MJOP is in 2022 de overlaging van de dakbedekking gewijzigd naar volledige vervanging in 2025 op basis van de lekkages en het specialistisch onderzoek van de dakadviseur. Het benodigde bedrag in het MJOP is toen nog niet bijgesteld doordat de bijbehorende kosten moeilijk in te schatten waren. Daarnaast zijn de zonnepanelen op het dak afgekeurd op basis van verzekeringseisen. Medio 2023 is DUMAVA-subsidie aangevraagd om direct het dak beter te isoleren. Om de dakbedekking te vervangen en om tegelijkertijd duurzame isolatiemaatregelen en nieuwe zonnepanelen te kunnen plaatsen is een totaal bedrag nodig van € 2.000.000. Hiervan wordt € 98.000 gedekt uit het MJOP en € 65.000 is een eenmalige afschrijving in verband met het verwijderen van de huidige zonnepanelen. Resteert een benodigd investeringsbedrag van € 1.837.000 waarvan € 342.000 gedekt wordt uit de DUMAVA-subsidie. Dit heeft een structurele afschrijvingslast tot gevolg van € 50.000. Hiervan kan jaarlijks € 25.000 worden gedekt door € 500.000 uit de bestemmingsreserve Duurzaamheid om te zetten naar een kapitaallastenreserve van € 500.000. Per saldo levert bovenstaande een nadeel op in 2026 van € 61.000 en vanaf 2027 een structureel nadeel van € 22.000. | ||||
Inzet algemene reserve | 2.148 | 0 | 0 | 0 |
Bij de kadernota heeft de raad als uitgangspunt vanuit de Financieel Gezonde Toekomst besloten dat 2026 en 2029 structureel en reëel sluitend moeten zijn. In 2026 lossen wij het ontstane financiële tekort eenmalig op met een onttrekking aan de algemene reserve. Conform de regelgeving kunnen we het vrije deel in de algemene reserve inzetten voor het dekken van structurele lasten. Wij doen dit in 2026 voor een bedrag van € 2.148.000 om de begroting in 2026 sluitend te maken. | ||||
Inzet reserve riolering | 204 | 0 | 0 | 0 |
Wij stellen voor om € 204.000 van de reserve riolering in te zetten om daarmee de tarieven in 2026 te dempen. Hiermee wordt de onttrekking aan de reserve riolering in de begroting voor 2026 verwerkt. Wij verwerken de gewijzigde tarieven in de belastingverordening 2026. | ||||
6. Financieel gezonde toekomst | ||||
BA17 en BA08 Zevenaar Doet | 75 | 75 | 75 | 0 |
Het budget voor Zevenaar Doet wordt gehalveerd naar een actie die één keer per jaar plaats vindt in plaats van twee keer. Daarnaast wordt Zevenaar Doet beëindigd in 2028. Om de kosten voor de jaren 2026-2028 te dekken stellen wij een bestemmingsreserve in die wordt gevoed door een bijdrage uit de algemene reserve met een bedrag van € 225.000 (3 jaar x € 75.000). | ||||
Totaal reservemutaties | 1.913 | 74 | -51 | 0 |
