Volksgezondheid Gemeenten hebben de wettelijke taak zorg te dragen voor de publieke gezondheidszorg voor hun inwoners. Deze publieke gezondheidszorg wordt uitgevoerd door de GGD (VGGM) en biedt gezondheidsbeschermende en gezondheidsbevorderende maatregelen voor alle inwoners (Algemeen Publieke Gezondheidszorg) en preventieve jeugdgezondheidszorg voor 0-18 jarigen (Jeugdgezondheidszorg). Vanuit een achterstand zijn de afgelopen jaren stappen gezet om de basis op orde te krijgen en de VGGM, incl. GGD, toekomstbestendig te maken. Hiermee was het mogelijk de uitvoering van de taken voor de algemene gezondheidszorg te versterken en de basistaken voor de jeugdgezondheidszorg te kunnen blijven uitvoeren. De jeugdgezondheidszorg blijft onder druk staan, onder andere door personeelstekorten. Dit in een tijd waarin de gemeenten moeten bezuinigen. Besluitvorming over de begroting van de GGD (VGGM) vindt plaats in de gemeenschappelijke regeling. De gevolgen van besluitvorming worden in de gemeentelijke begroting voor 2026 - 2029 verwerkt. Warmtetransitie – warmtenetprojecten Wet- en regelgeving De Wet collectieve warmte (Wcw) is op 3 juli 2025 door de Tweede Kamer goedgekeurd en wordt waarschijnlijk op 1 januari 2026 van kracht. Deze wet regelt onder andere de marktordening (regierol van gemeenten, vaststellen warmtekavels en aanwijzen publiek warmtebedrijf). Dit zijn belangrijke elementen voor zowel het opstellen van de beleidskaders zoals het Warmteprogramma als voor warmtenetprojecten. Uitwerking amendement ‘uitvoeringsprogramma Duurzaamheid’ Het resterend bedrag van € 406.471 wordt gereserveerd voor het vervolg van de warmtenet projecten Spijk en stad Zevenaar in 2026. Een concrete onderbouwing van de inzet van de middelen wordt in het vierde kwartaal 2025 verwacht. Wij zullen u dan met een apart raadsvoorstel vragen om het budget vrij te geven.
Warmteprogramma en uitvoeringsplannen Het is de verwachting dat het warmteprogramma medio 2026 wordt vastgesteld. Dit programma zal om de vijf jaar worden herzien. Na de goedkeuring van het warmteprogramma zullen er uitvoeringsplannen voor (groepen) dorpen worden opgesteld. We verwachten eind 2026 te starten met het opstellen van de eerste uitvoeringsplannen. Wat dit precies voor de kosten voor Zevenaar inhoudt, is momenteel nog niet duidelijk. Warmtebedrijf Het oprichten van een ‘lokaal publiek warmtebedrijf’ is wettelijk nodig voor zowel het warmtenet Spijk als het warmtenet stad Zevenaar. Voor beide warmtenetprojecten is er momenteel een verkenning gaande. Dit gebeurt in samenwerking met het Gelders Warmtebedrijf (dat momenteel nog opereert onder de naam Gelders Warmte en Infra Bedrijf). Het is waarschijnlijk dat beide warmtebedrijven uiteindelijk onder dezelfde organisatie zullen worden samengebracht. In 2026 – 2027 zal er meer duidelijkheid zijn. Netcongestie De toenemende druk op het elektriciteitsnet, netcongestie, vormt een serieuze belemmering voor de ruimtelijke, economische en duurzame ambities van de gemeente Zevenaar. Netcongestie kan directe gevolgen hebben voor de realisatie van woningbouw, uitbreiding van bedrijventerreinen en de uitrol van duurzame mobiliteit. Deze ontwikkelingen zijn essentieel voor een toekomstbestendige gemeente. Om deze uitdagingen aan te pakken, is een complex stelsel van afspraken, regelgeving en kader stellende documenten op Europees, nationaal en provinciaal niveau van kracht (o.a. het Nationaal Klimaatakkoord, Nationaal Plan Energiesysteem, Wet collectieve warmte, het Beleidskader Energiesysteem, Actieplan Netcongestie, Regionale Energiestrategie (RES)). Deze kaders bevatten strategische en tactische doelen, maatregelen en beoogde resultaten die uiteindelijk moeten leiden tot richtinggevende keuzes. De gemeente Zevenaar zal zich in relatie tot deze bestaande kaders actief moeten positioneren. Dit betekent dat gemeente Zevenaar strategische keuzes moet maken en waar nodig mitigerende maatregelen moet treffen om de effecten van netcongestie te beperken. Denk hierbij aan het prioriteren van ruimtelijke ontwikkelingen, het stimuleren van lokale energieopslag, slimme netoplossingen of het faseren van projecten. Het innemen van rol- en positie en het uitwerken van een lokaal handelingsperspectief in relatie tot netcongestie vragen niet alleen om ambtelijke capaciteit, maar vergen mogelijk ook financiële inzet. Uitvoeringsprogramma klimaat neutrale organisatie Het uitvoeringsprogramma richt zich op de jaren 2026, 2027 en 2028. Biodiversiteit Het uitvoeringsprogramma biodiversiteit wordt eind 2025 vastgesteld. Voor de uitvoering in de periode 2026-2030 is het streven om dit met bestaande middelen te doen.
Klimaatadaptatie Er vindt eind 2025-begin 2026 een herijking van het uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie plaats. Hier zullen voor de periode 2027-2032 maatregelen uit voort vloeien.
Omgevingdienst De besturen van de Omgevingsdienst Arnhem en Nijmegen stellen voor de beide diensten te fuseren tot één Omgevingsdienst. Door een schaalvergroting ontstaat een robuuste en toekomstbestendige omgevingsdienst die ook in de toekomst goed in staat zal zijn haar taken te blijven uitvoeren. De beoogde fusiedatum is 1 januari 2026. |