Programma's

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over verkeer en vervoer (wegen, openbare verlichting e.d.), parkeren en openbaar vervoer.

Wat willen we?

Wij willen dat de gemeente Zevenaar voor elke inwoner en bezoeker goed bereikbaar is. Of je nu wandelt of jezelf met de fiets, auto of het openbaar vervoer verplaatst. Dit moet voor iedereen comfortabel en veilig zijn. Hierbij hebben we oog voor verkeersgedrag, de inrichting van de infrastructuur en het verkeersveiligheidsgevoel van inwoners.

Ontwikkelingen

Mobiliteitsprogramma
Op 29 oktober 2025 is het mobiliteitsplan Zevenaar (inclusief uitvoeringsplan) aan de raad aangeboden. Hierin is als hoofddoelstelling verwoord: “Een veilig mobiliteitssysteem dat de leefbaarheid versterkt en de bereikbaarheid waarborgt voor de huidige en toekomstige inwoners en bezoekers van de gemeente Zevenaar”. Deze hoofddoelstelling is vervolgens uitgewerkt in drie subdoelstellingen:
- Leefbaarder Zevenaar;
- Verkeersveiliger Zevenaar
- Betere multimodale bereikbaarheid

Project ViA15: doortrekken A15 en verbreden A12
De Raad van State heeft op woensdag 2 oktober 2024 het Tracébesluit ViA15 onherroepelijk verklaard. Inmiddels is het aanvullend budget beschikbaar gesteld en op 3 juli 2025 is het contract tussen RWS en GelreGroen (consortium) getekend. Hiermee is de doorgang van het project ViA15 een feit. In 2026 start de uitvoering, waarbij men begint bij de verbreding van de A12 en de nieuwe op- en afrit Zevenaar Oost. De verbredingen van de A15 en A12 zijn in 2029 gereed. Het hele project is eind 2031 gereed. De definitieve doorgang betekent dat we de projectorganisatie voor de eigen organisatie moeten gaan activeren. Daarvoor zijn middelen gereserveerd.

Project ongelijkvloerse overwegen
De vier gelijkvloerse spoorkruisingen worden naar de toekomst toe een steeds grotere belemmering voor de leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid van Zevenaar. De ontwikkelingen op het spoor leiden tot hogere frequenties en mogelijk hogere snelheden van treinen. Een aanpak voor de gelijkvloerse kruisingen binnen de Liemers (Duiven en Zevenaar) is noodzakelijk voor de plannen rondom het spoor. De eerste verkenningen zijn afgerond. Gezien de barrière die het spoor veroorzaakt is het voor Zevenaar een vereiste om spoorkruisingen te behouden. Indien niet gelijkvloers, zullen we kijken naar mogelijkheden voor ongelijkvloers. De complexiteit en hoge kosten maakt dit tot een project dat nadrukkelijk vanuit de regio, in samenspraak met hogere overheden en ProRail, opgepakt moet worden. Voor Zevenaar vormen de aanwezigheid van de tunnelbak van de Betuweroute en de beperkte ruimte rondom overgangen hierbij extra uitdagingen. Dit maakt dat strategisch omgegaan moet worden met de beschikbare ruimte en naar de toekomst toe ook alternatieven mogelijk gehouden moeten worden. De integrale visie op de spoorzone Zevenaar is opgenomen in de recent vastgestelde Omgevingsvisie Zevenaar 2040. De verkenningen zijn ook opgenomen in het mobiliteitsprogramma Zevenaar.

Ontwikkelingen stedelijke zone
In de Omgevingsvisie zijn in de zogenaamde “stedelijke zone” diverse ontwikkelingen aangegeven zoals "Zevenaar Verder Oost" (uitbreiding van bedrijventerrein 7Poort en woningbouw (uitbreiding Groot Holthuizen) en de daarbij behorende infrastructuur, waaronder doortrekken Witte Kruis. Andere ontwikkelingen zijn de woningbouwlocatie Reisenakker en de transformatie van de bedrijventerreinen Mercurion, deels Tatelaar en Zuidspoor. Deze ontwikkelingen hebben ook gevolgen voor de capaciteit van het bestaande wegennet en ook voor de nieuwe nog aan te leggen op- en afrit Zevenaar Oost op de A12. Van belang is deze ontwikkelingen in relatie met elkaar te zien evenals de financiële investeringen die hiervoor gedaan moeten worden. Daartoe gaan wij in 2026 een investeringsagenda opstellen waarbij de ontwikkelingen tegen elkaar worden afgewogen en prioriteiten gesteld.

Beleidskaders

  • Omgevingsvisie 2025
  • Integraal beleidsplan openbare ruimte 2022-2032 (2022)
  • Gemeentelijke verkeers- en vervoersplan 2020
  • Beheerplan openbare verlichting (2022)
  • Beheerplan straatmeubilair (2022)
  • Beheerplan verkeersregelinstallaties (2022)
  • Beheerplan wegen en civiele kunstwerken (2022)

Lasten & baten

bedragen x € 1.000

8.805

5,0%

549

0,3%

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2025 13:25:45 met de export van 09/25/2025 13:11:03