Programma's

8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden ruimtelijke ordening, grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) en wonen.

Wat willen we?

We maken gewenste ontwikkelingen mogelijk en bevorderen de ruimtelijke kwaliteit en een veilige en gezonde fysieke leefomgeving. Hierbij respecteren wij het landschap en de natuur- en cultuurhistorische waarden. We zetten de veranderopgave van de Omgevingswet in voor een andere manier van werken binnen het fysieke domein. We vinden dat er voor iedereen een geschikte woning moet zijn en dat onze inwoners prettig moeten kunnen wonen in een veilige en schone omgeving.

Ontwikkelingen

Ontwikkeling woningmarkt
Voor 2026 staat voor wat betreft de lopende gemeentelijke grondexploitaties de oplevering van 130 woningen op de rol (in onder andere de Holtkamp en het Hof). Verder blijven wij ons maximaal inzetten om de zogenaamde Wvg-locaties tot ontwikkeling te brengen door actief grondbeleid te voeren en vroegtijdig in gesprek te gaan met grondeigenaren en ontwikkelaars. Ook investeren we in een gerichte samenwerking met de provincie om onze plannen gerealiseerd te krijgen. In 2025 is de Woondeal 2.0 aangevuld met een addendum met behoud van het afgesproken woningbouwvolume en focus op randvoorwaarden zoals netcapaciteit, groen-blauwe doelen en mobiliteit. Ook de stikstofproblematiek blijft een uitdaging vormen voor de planontwikkeling.
Naar verwachting treedt per 1 januari 2026 “De Wet regie op de volkshuisvesting” in. Dat heeft gevolgen voor gemeenten. Waaronder:
• het opstellen van een Volkshuisvestingsprogramma (verplicht);
• de samenwerking met de regio te versterken;
• prestatieafspraken met de corporaties te maken, waarbij ook zorgaanbieders moeten worden betrokken;
• een verordening opstellen over de toewijzing van sociale huurwoningen;
• monitoren en verantwoorden;
Voor het opstellen van een volkshuisvestingprogramma is budget beschikbaar. Verder wordt al jaren de samenwerking op het gebied van Volkshuisvesting in de regio opgepakt en wordt samengewerkt op basis van de Woondeal 2.0.

Inzet op een continue bouwstroom
Wij blijven onverminderd inzetten op een continue bouwstroom die op termijn de druk op de woningmarkt moet gaan verlichten. Praktisch gesproken betekent dat we de komende jaren ons streven om elk jaar tussen de 150 en 200 nieuwe woningen toe te voegen aan onze woningvoorraad zullen continueren. Voor 2026 ligt de nadruk op de volgende projecten:

Enghuizen:
Momenteel (Q4 2025) zijn we in afronding van de gesprekken rondom de overname van het NS terrein en de aanpassing van de bestaande P&R locatie van de NS. Voor het stedenbouwkundig plan zijn we gezamenlijk met de ontwikkelaar de laatste zaken aan het invullen, waarna de volgende ontwerpen definitief gemaakt kunnen worden: De gemeentelijke grondexploitatie en de anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar voor fase 2 Enghuizen, en de vastgoedexploitatie voor de parkeervoorziening. Voor dat laatste is de voorwaarde dat een verkeersregelinstallatie wordt gerealiseerd ten behoeve van de spoorwegovergang. De parkeervoorziening is een mobiliteitshub welke deels een oplossing biedt voor het parkeren in centrumgebied. Voor de financiering doen we een beroep op de landelijke subsidie regeling WOKT (Woningbouw op korte termijn). Hiermee kunnen we, bij toekenning, maximaal 65% van de kosten van de civieltechnische aanpassingen vergoed krijgen.

Vestersbos:
Momenteel laat de grondexploitatie voor het Vestersbos nog een negatief resultaat zien. Belangrijke oorzaak hiervan zijn de resterende boekwaarde van het onderwijsvastgoed en het gewenste woningbouwprogramma met een groot aandeel sociaal en betaalbare woningen. Onze inspanningen zijn  er op gericht dit negatieve resultaat te verkleinen.

Slenterweg:
De plannen van een bouw/ontwikkelcombinatie om aan de Slenterweg een nieuwe wijk te ontwikkelen met ca. 100 woningen krijgt in 2026 een concrete uitwerking met de start voor een Omgevingsplan.

Dijkweg, Oud-Zevenaar (Wvg)
De gesprekken met de provincie over de aankoop van de percelen aan de Dijkweg in Oud Zevenaar lijken de goede kant op te gaan en de mogelijkheid te bieden om in ieder geval tot een – voor het woningbouwdeel – krap sluitende exploitatie te komen. Opgave is nog wel om de door het Dorpsnetwerk gewenste ontmoetingsplek centraal in de kern van het dorp financieel haalbaar te krijgen.

Groot Holthuizen II (Wvg)
De gesprekken met enkele eigenaren die gronden hebben aangeboden in de mogelijke uitbreiding van Groot Holthuizen lopen maar geven gezien de vraagprijzen en het gewenste woningbouwprogramma nog niet tot concrete transacties geleid.

Reisenakker (Wvg)
Hier zijn nog geen gronden aangeboden.

Witte Kruis (Wvg)
Gezien de complexiteit van dit gebied (veel verschillende eigenaren) zijn wij hier nog niet tot aankoop over gegaan.

Uitvoering Omgevingswet
In juni 2025 heeft onze gemeente een omgevingsvisie vastgesteld. De doelen en acties uit die visie werken we de komende tijd verder uit in omgevingsprogramma’s. Een ander onderdeel van de uitvoering is het opstellen van een integraal omgevingsplan. In dat plan staan de juridische regels om de doelen uit de omgevingsvisie te halen. De eerste pilot hiervan doen we in Angerlo. De structurele effecten van de Omgevingswet (financieel en organisatorisch)  worden pas op de middellange of lange termijn zichtbaar. Dat hangt af van keuzes die we nog moeten maken, zoals de inrichting van het omgevingsplan. De huidige begroting is gebaseerd op een VNG-effectenmodel. De komende jaren moet blijken of dat genoeg is.

Beleidskaders

· Omgevingsvisie 2025
· Woonzorgvisie Zevenaar 2024-2028
· Plan Woningbouw (2022)
· Nota grondbeleid Zevenaar 2025
· Woondeal regio Arnhem-Nijmegen 2.0 (2023)
· Nota vastgoedbeleid
· Regionaal Programma Werklocaties (RPW) 2021 - 2024

Lasten & baten

bedragen x € 1.000

10.765

6,2%

7.984

4,7%

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2025 13:25:45 met de export van 09/25/2025 13:11:03