Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Begroting | Begroting 2029 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 0. Bestuur en ondersteuning | ||||||||
Apparaatskosten (in € per inwoner)
934,00 | 934,00 | |||||||
De beleidsindicatoren van dit programma (apparaatskosten, bezetting, externe inhuur, formatie en overhead) zijn niet opgenomen op waarstaatjegemeente.nl. Daarom zijn niet alle waardes gevuld. | ||||||||
Bezetting (aantal Fte per 1.000 inwoners)
7,70 | 7,80 | |||||||
De bezetting per 31-12-2024 bedraagt 341 fte, uitgedrukt per 1.000 inwoners is dat 7,58. De bezetting met eigen medewerkers is de afgelopen jaren (2022-2025) toegenomen. Dit houdt verband met uitbreiding van de formatie, gehonoreerd in eerdere meerjarenbegrotingen. We zetten in op meer invulling door eigen medewerkers en dus een hogere (vaste) bezetting. | ||||||||
Externe inhuur (kosten in % totale loonsom en inhuur externen)
30,00 | 28,00 | |||||||
Het gaat hier om het bedrag van de totale inhuur als % van de loonsom. De inhuur is inclusief inhuur ten laste van projecten, GREX, investeringen en inclusief inhuur wegens ziekte. De externe inhuur is als gevolg van inhuur op projecten en vacatures in de reguliere formatie hoger dan ons streefcijfer. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het lastig om personeel aan te trekken. Om het werk toch gedaan te krijgen, zijn we genoodzaakt externe inhuur in te zetten. De verhouding tussen externe inhuur en de inzet van eigen medewerkers loopt verder uiteen. Dit leidt tot een hoog percentage. | ||||||||
Formatie (aantal Fte per 1.000 inwoners)
8,62 | 8,62 | |||||||
De vastgestelde formatie per 01-01-2025 voor het begrotingsjaar 2026 is 388 fte. Dit is inclusief nieuw toegekende formatie voor de uitvoering van het collegeprogramma 2022-2026. In deze indicator wordt de formatie uitgerekend per 1.000 inwoners. Afhankelijk van veranderingen en ontwikkelingen in het takenpakket van gemeenten in de nabije toekomst kan deze indicator wijzigen. | ||||||||
Overhead (in % van totale lasten)
10,61 | 10,61 | |||||||
Het totaal van de loonkosten, kosten van ICT, P&O, facilitaire zaken, huisvesting en overige overhead wordt uitgedrukt in een % van de totale lasten. De berekening van overhead sluit aan bij het taakveld 0.4 overhead. | ||||||||
Programma 1. Veiligheid | ||||||||
Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners)
2024 | 1,20 | 0,80 | 0,50 | 0,50 | ||||
We zitten al behoorlijk laag in Zevenaar ten opzichte van het Gelders gemiddelde. Samen met de buurtwhatsappgroepen, politie en gezamenlijke acties proberen we inwoners te waarschuwen voor inbraken. | ||||||||
Drugsdelicten: drugsvervaardiging, -handel en -bezit (aantal per 10.000 inwoners)
2024 | 6,15 | 8,21 | 6,31 | 6,31 | ||||
Dit is een KPI die aansluit bij de prioritering uit de Integrale Veiligheidsagenda (2023-2026). Het is geen verplichte BBV-indicator. Het vervaardigen, handelen en bezitten van drugs is strafbaar gesteld als misdrijf. Het aantal door de politie geregistreerde drugsdelicten in Zevenaar ligt iets boven het Gelders gemiddelde. Het streven is om naar het Gelders gemiddelde te dalen. We zetten met onze preventieve ondermijningsaanpak in op het voorkomen van (o.a.) drugsdelicten, maar in ons gebied is het zeker een probleem waar we mee te maken hebben. | ||||||||
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners)
2024 | 3,50 | 2,30 | 2,20 | 2,00 | ||||
Zevenaar scoort sterk onder het Gelders gemiddelde. We blijven sturen op een verdere daling van het aantal geweldmisdrijven. | ||||||||
Politieregistraties overlast door verward persoon (aantal per 10.000 inwoners)
2024 | 80,00 | 46,00 | 35,00 | 35,00 | ||||
Dit is een KPI die aansluit bij de prioritering uit de Integrale Veiligheidsagenda (2023-2026). Het is geen verplichte BBV-indicator. Het aantal politieregistraties van overlast met verwarde personen is een nieuw opgenomen beleidsindicator. In 2024 kwam Zevenaar ver onder het Gelders gemiddelde uit met 46 politieregistraties. De overlast door personen met verward gedrag is hoog, toch zitten we onder het Gelders gemiddelde. Met onze aanpak hopen we uiteindelijk resultaten te zien en dat het cijfer gaat dalen. | ||||||||
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners)
2024 | 4,90 | 4,00 | 3,30 | 3,00 | ||||
In 2024 zijn we helaas zijn we iets gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. Desondanks scoren we nog onder het Gelders gemiddelde en gaan we voor een afname. | ||||||||
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren)
2024 | 8,00 | 11,00 | 9,00 | 9,00 | ||||
De verwijzingen naar Halt zijn hoger dan het Gelders gemiddelde. Meer Zevenaarse jongeren krijgen een doorverwijzing naar Halt. Mogelijk is dit een effect van de verbeterde samenwerking in het zorg- en veiligheidsdomein, zodat we jongeren eerder en beter in beeld krijgen. | ||||||||
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners)
2024 | 1,80 | 0,70 | 0,80 | 0,80 | ||||
In 2024 zagen we een daling in de cijfer van winkeldiefstallen. We hopen dit lage cijfer de aankomende jaren vast te houden. | ||||||||
Programma 3. Economie | ||||||||
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2023 | 166,30 | 149,30 | 150,00 | 153,00 | ||||
De gemeente Zevenaar volgt de provinciale en landelijke trend. Het aantal vestigingen ten opzichte van de inwoners in de leeftijdscategorie 15 t/m 64 jaar stijgt. Oorzaak hiervoor is het relatief grote aantal oprichtingen en het nog beperkt aantal faillissementen. De verwachte stijging zet wel door, maar niet zo fors als in 2022 en 2023. | ||||||||
Functiemenging (%)
2023 | 54,40 | 48,40 | 46,00 | 46,00 | ||||
Het aantal banen en woningen is in de gemeente Zevenaar niet volledig in balans. Vanuit de geplande woningbouw opgave is het zaak om ook ruimte voor economie goed te borgen. Een gezonde economie draagt, net als een gezonde leefomgeving en een inclusieve samenleving, bij aan de brede welvaart. Voor het versterken van de lokale economie zetten we onder andere in op de uitbreiding van bedrijventerrein 7Poort. De voorkeur heeft het om het woon-werkverkeer zo beperkt mogelijk te houden. | ||||||||
Programma 4. Onderwijs | ||||||||
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2024 | 5,10 | 1,10 | 1,30 | 1,30 | ||||
Van absoluut verzuim is sprake als een leerplichtige jeugdige (5 tot 16 jaar) of een kwalificatieplichtige jeugdige (16 en 17 jaar) niet op een school staat ingeschreven. | ||||||||
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2024 | 28,00 | 45,00 | 20,00 | 20,00 | ||||
Van relatief verzuim is sprake als een leerplichtige of kwalificatieplichtige jeugdige (tot 23 jaar) gedurende 4 opeenvolgende lesweken meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuimt. Bij relatief verzuim zien we in vergelijking met het voorgaande jaar gelijk blijvende cijfers. Bij relatief verzuim gaat het meestal om zorgverzuim. Het gaat om schoolverzuim vanwege situaties thuis in het gezin, soms als gevolg van financiële problematiek. We blijven met het RBL, de school en ouders werken aan verdere verdere daling van het relatief verzuim. | ||||||||
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)
2024 | 2,10 | 2,10 | 1,70 | 1,70 | ||||
Voortijdig schoolverlaters zijn jongeren tot 23 jaar zonder startkwalificatie die langer dan vier weken aaneengesloten geen onderwijs volgen of niet staan ingeschreven op een school. We zien ten opzichte van het jaar ervoor een lichte daling in het percentage voortijdig schoolverlaters, zowel in Gelderland als in Zevenaar. Het RBL en de RSD helpen voortijdig schoolverlaters weer terug naar school te gaan of zij begeleiden jongeren naar werk. Jongeren in een kwetsbare positie krijgen hierbij extra ondersteuning. | ||||||||
Programma 5. Sport, cultuur en recreatie | ||||||||
Niet sporters (%)
2024 | 43,10 | 47,20 | 48,00 | 47,50 | ||||
Het percentage niet-wekelijks sporters t.o.v. bevolking van 19 jaar en ouder. Bevolking van 19 jaar en ouder dat niet minstens één keer per week aan sport doet. | ||||||||
Programma 6. Sociaal domein | ||||||||
Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)
2024 | 292,40 | 252,00 | 258,00 | 260,00 | ||||
Het aantal personen met een bijstandsuitkering in de gemeente Zevenaar ligt onder het Gelders gemiddelde. Landelijk wordt voor gemeenten met minder dan 50.000 inwoners een stijging van het bijstandsbestand verwacht van +1,7%, hierdoor is de verwachting dat de personen met een bijstandsuitkering in de komende jaren licht zal stijgen. De huidige bestuurlijke opdracht aan RSD de Liemers richt zich op de begeleiding van inwoners met een lange afstand tot de arbeidsmarkt en is erop gericht om zoveel mogelijk inwoners te laten uitstromen naar de arbeidsmarkt, zodat een eventuele stijging zoveel mogelijk wordt beperkt. | ||||||||
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin
2023 | 5,00 | 4,00 | 4,50 | 4,00 | ||||
Ons beleid is er op gericht om het aantal kinderen in armoede terug te dringen. Landelijk ligt het percentage kinderen dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen op 6%. In gemeente Zevenaar streven we naar een lager percentage dan het landelijke. | ||||||||
Cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo
2022 | 695,00 | 890,00 | 885,00 | 870,00 | ||||
Ondanks het ontbreken van de meest recente cijfers van Gelderland is de verwachting dat het aantal cliënten met een maatwerkarrangement in Zevenaar nog steeds iets hoger dan het gemiddelde in Gelderland is. Dit past bij het beeld dat er veel aanvragen blijven komen bij de toegang. Er wordt gewerkt aan het verminderen van het aantal maatwerkarrangementen. Dit o.a. door ontwikkelen van (meer) voorzieningen in het voorliggende veld, meer aandacht naar positieve gezondheid en actualisatie van het Wmo beleid. | ||||||||
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)
2023 | 1,00 | 1,00 | 0,80 | 0,80 | ||||
Met de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming werken we toe naar een sterk lokaal team dat een nauwe samenwerking heeft met GI's en Veilig Thuis. Daarbij hebben we ons preventief jeugdbeleid voor jongeren uitgebreid met trajecten als Straatwerk, Halt in de Wijk en Iriszorg. De verwachting is dat dit alles een preventief effect zal hebben. | ||||||||
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2024 | 1,00 | 1,20 | 1,00 | 1,00 | ||||
We maken ons lokaal en regionaal sterk om te voorkomen dat er een jeugdbeschermingsmaatregel nodig is. Onder andere met de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Jeugd- en Gezinsbescherming. Ook zetten we lokaal meer in op preventie en hebben we ons preventieve aanbod flink uitgebreid voor kinderen, jongeren en gezinnen. Als er toch een jeugdscheringmaatregel wordt uitgesproken door de kinderrechter, dan zorgen we dat deze zo goed mogelijk wordt uitgevoerd en er een nauwe samenwerking is tussen de Gecertificeerde Instelling, het lokaal team en het voorliggend veld, gericht op tijdelijk gedeelde regie en terug naar eigen regie waar dat kan en veilig is. Dit draagt eraan bij dat een jeugdbeschermingsmaatregel soms niet nodig is of de duur ervan verkort kan worden. Een goed functionerend Veiligheidshuis en Jeugdbeschermingstafel is hiervoor cruciaal. | ||||||||
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2024 | 14,90 | 15,80 | 12,40 | 12,40 | ||||
We zien binnen onze gemeente een lichte afname van het percentage jongeren met jeugdhulp. Dit geldt ook voor de provincie en landelijk. Mogelijk dat de komst van de Essentiële Functies hier een gedeelte van verklaard. De verwachting is namelijk dat door de Essentiële Functies er minder jongeren in verblijf zullen zitten. Daarbij hebben we lokaal de aanvullende afspraak gemaakt dat we het ieder kind gunnen om zoveel mogelijk thuis op te groeien. En we investeren in een sterk voorliggend veld, zodat we hier ook meer naar kunnen verwijzen. De verwachting is dat dit ook het aantal aanvragen jeugdhulp-met-verblijf en het aantal jeugdhulpaanvragen zal doen afnemen. | ||||||||
Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)
2024 | 0,30 | 0,30 | 0,20 | 0,20 | ||||
Het streven is om in ieder geval in de pas te blijven lopen met Gelderland. Dat is voor dit jaar gelukt. Omdat het om relatief weinig jongeren gaat, kan het percentage fluctueren. De ontwikkeling naar het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming waarbij de gemeente een sterk lokaal team heeft dat samenwerkt met een nog op te richten Regionaal Veiligheidsteam zal mogelijk ook een preventief effect hebben. | ||||||||
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren
2023 | 2,00 | 2,00 | 1,00 | 1,00 | ||||
In Zevenaar is het percentage werkloze jongeren gelijk aan het gemiddelde in Gelderland. Toch is de groep jongeren met een uitkering via RSD de Liemers relatief groot. Deze jongeren hebben vaak extra hulp nodig om mee te doen in de maatschappij. | ||||||||
Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2023 | 830,60 | 707,50 | 725,00 | 725,00 | ||||
De arbeidsmarkt in Midden-Gelderland is nu stabieler dan in de afgelopen jaren. Er komen nog steeds banen bij, maar minder snel dan voorheen. Toch zijn er nog steeds te weinig mensen beschikbaar voor openstaande vacatures. Ook zijn de kosten voor personeel hoog. Dit maakt het moeilijker voor werkgevers om nieuwe banen te creëren. | ||||||||
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)
2024 | 210,80 | 219,40 | 215,00 | 230,00 | ||||
In lijn met de bestuurlijke opdracht die de raad in december 2023 heeft verstrekt aan RSD de Liemers, is er een duidelijke focus op het ondersteunen van inwoners met een lange afstand tot de arbeidsmarkt. Deze groep kent vaak complexe problematiek en langdurige bijstandsafhankelijkheid. Om hen te begeleiden richting economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie, is het noodzakelijk dat zij kunnen deelnemen aan passende re-integratietrajecten. Deze maatwerktrajecten zijn ingekocht bij gespecialiseerde re-integratiepatijen, in plaats van dat er groepsgerichte generieke programma's voor bijstandsafhankelijke inwoners georganiseerd werden. Dit heeft geleid tot een stijging in het aantal lopende voorzieningen. | ||||||||
Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)
2024 | 74,00 | 71,80 | 73,50 | 75,00 | ||||
Hoewel de netto arbeidsparticipatie in Zevenaar de afgelopen jaren licht is gestegen, mede dankzij bestuurlijke opdrachten aan RSD de Liemers gericht op het activeren van de beroepsgeschikte bevolking, zien we dat Zevenaar licht achterblijft bij het gemiddelde van de provincie Gelderland: in 2022 was het verschil 1,9%, en in 2024 is dat opgelopen tot 2,2%. Deze ontwikkeling wordt beïnvloed door structurele factoren zoals vergrijzing, arbeidsethos en een hoge jeugdwerkloosheid. Om dit verschil te verkleinen, kunnen beleidsmatige keuzes worden gemaakt zoals het versterken van regionale samenwerking voor arbeidsmarktmatching, het ontwikkelen van maatwerktrajecten voor jongeren en het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en werk. | ||||||||
Programma 7. Volksgezondheid en milieu | ||||||||
Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit (%)
2022 | 28,40 | 31,00 | 32,00 | 35,00 | ||||
Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. Het laatst bekende cijfer is 31% in 2022. In Zevenaar zitten we iets boven het Gelders gemiddelde. Het doel is om in 2029 meer duurzame elektriciteit op te wekken. | ||||||||
Omvang huishoudelijke restafval (kg/inwoner)
2023 | 92,00 | 92,00 | 91,00 | 91,00 | ||||
De hoeveelheid restafval per inwoner is met 88 kg. gedaald tot onder de doelstelling van 91 kg. Een verdere daling vereist aangescherpt beleid. | ||||||||
Programma 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | ||||||||
Demografische druk (%)
2025 | 74,80 | 80,20 | 80,20 | 80,20 | ||||
Met de demografische druk bedoelen we het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar. Deze ligt in Zevenaar aanzienlijk hoger dan het landelijk- en Gelders gemiddelde. | ||||||||
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (€)
2025 | 987,00 | 904,00 | 850,00 | 874,00 | ||||
Deze indicator betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afval en riool zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie. | ||||||||
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€)
2025 | 1.052,00 | 1.010,00 | 943,00 | 977,00 | ||||
De indicator heeft betrekking op het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afval en riool zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie. | ||||||||
Gemiddelde WOZ-waarde (per € 1.000)
2024 | 380,00 | 320,00 | 370,00 | 442,00 | ||||
De waardeontwikkeling van de woningmarkt wordt als volgt ingeschat: 2025 --> 2026 +11% | ||||||||
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)
2024 | 7,60 | 9,90 | 9,40 | 9,30 | ||||
In de afgelopen drie jaar zijn er 430 woningen gebouwd en opgeleverd in de gemeente Zevenaar. De vraag naar woningen blijft hoog en daarom blijven wij inzetten op realisatie en versnelling van de opgave de komende jaren. We streven ernaar om jaarlijks 150- 200 woningen toe te voegen, met als uiteindelijk doel een continue bouwstroom van 150 tot 200 woningen per jaar. Dit blijft echter wel lastig door en aantal complicerende ontwikkelingen op de woningmarkt. | ||||||||
