Algemeen

Hoofdlijnen

Wij presenteren u een sluitende meerjarenbegroting, waarbij bijna alle begrotingsjaren structureel sluitend zijn. Dit ondanks de onduidelijkheid en onvoorspelbaarheid van de financiering door het rijk. Door het proces van de financieel gezonde toekomst hebben wij in meerjarig perspectief ruimte gecreëerd om ambities te formuleren. Voor 2026 zetten wij eenmalig de vrije algemene reserve in om het begrotingsjaar sluitend te maken. Dit middel is in de BBV mogelijk gemaakt voor deze situaties.

De koppeling van het gemeentefonds aan het bruto binnenlands product (bbp), die sinds 2024 van kracht is, leidt weliswaar tot een stabieler en voorspelbaarder inkomstenstroom alleen is de ontwikkeling van het bbp niet gelijk aan de inflatieontwikkeling wat wel zorgt voor enige onvoorspelbaarheid. Het besluit om de opschalingskorting vanaf 2026 te schrappen betekent een belangrijke stap richting verlichting van de financiële druk op gemeenten. Tegelijkertijd vraagt de groeiende behoefte aan middelen voor cruciale maatschappelijke taken—zoals jeugdzorg, woningbouw, armoedebestrijding en de energietransitie—om blijvende aandacht en structurele versterking van de gemeentelijke begrotingen.
De VNG zet zich krachtig in voor een robuuste en toekomstbestendige financiering van het lokaal bestuur, en wij ondersteunen deze inzet van harte. In lijn met het begrotingsadvies van de VNG hebben wij ervoor gekozen om in deze begroting geen nieuw beleid op te nemen dat de financiële ruimte zou beperken. In plaats daarvan werken wij actief aan een strategie die gericht is op een gezond en duurzaam financieel meerjarenperspectief.

De val van kabinet Schoof I en de aankondiging van vervroegde verkiezingen zorgen voor extra onzekerheid. Cruciale dossiers zoals stikstof, asiel, energie, jeugd en wonen liggen stil of worden vertraagd. Het is nog onduidelijk hoe een volgend kabinet zal omgaan met de algemene uitkering en de structurele financiering van het sociaal domein. Deze onzekerheid heeft directe gevolgen voor de slagkracht van het lokale bestuur en vraagt om bestuurlijke wendbaarheid en scherpe prioritering, met name in het meerjarenperspectief. Voor 2026 is dat ons gelukt, maar de onzekerheid en onduidelijkheid in de komende jaren is niet weg. We krijgen elke keer weer geld voor het eerst volgende jaar, maar moeten blijven bezuinigen vanwege die onduidelijkheid de jaren daarop.

Ondanks deze aanhoudende uitdagingen zijn we trots op de inhoudelijke resultaten die we binnen de beschikbare middelen realiseren. We werken op basis van onze visie en integrale nota voor het sociaal domein verder aan het versterken van de sociale basis, gezondheid en leefbaarheid in onze gemeente. Daarnaast zetten we ons de komende jaren in voor een stevige woningbouwopgave, met een duidelijke focus op betaalbaarheid, doorstroming en duurzaamheid in samenwerking met onder meer onze woningcorporaties. En de inzet voor de opvang van vluchtelingen, statushouders en arbeidsmigranten blijft ook de komende jaren hard nodig.

De gemeente Zevenaar staat de komende jaren voor grote opgaven. De samenleving verandert in hoog tempo en verwacht van de lokale overheid dat zij wendbaar, transparant en betrouwbaar is. Dat vraagt niet alleen om sterke beleidskeuzes, maar ook om een toekomstbestendige gemeentelijke organisatie. In de periode 2026–2029 zetten wij daarom stevig in op verdere organisatieontwikkeling. Dit betekent investeren in strategische slagkracht en toekomstbestendigheid.

De komende jaren is er tevens sprake van een mogelijke bestuurlijke herindeling tussen Doesburg, Duiven, Westervoort en Zevenaar. Een dergelijk traject vraagt veel aandacht en inzet, maar biedt ook kansen om de dienstverlening en bestuurskracht structureel te versterken.
Voor Zevenaar geldt dat een goed voorbereide, toekomstgerichte organisatie essentieel is in dit proces. Alleen een stevige en flexibele organisatie kan de uitdagingen van een bestuurlijke herindeling aan en tegelijkertijd de continuïteit van de dagelijkse dienstverlening waarborgen. Door nu al te investeren in ontwikkeling en samenwerking, bouwen we aan een fundament dat toekomstbestendig is – ongeacht de uiteindelijke bestuurlijke vorm. De verdere organisatieontwikkeling is geen doel op zich, maar een middel om te zorgen dat wij als gemeente dichtbij onze inwoners blijven staan. Het gaat om een organisatie die klaar is voor de vragen van vandaag én morgen, en die ook in een veranderende bestuurlijke context de waarden van nabijheid, betrouwbaarheid en kwaliteit hooghoudt.

Met de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 in zicht, werken we toe naar een nieuwe bestuursperiode. We blijven uitvoering geven aan het collegeprogramma en werken de raadsagenda verder uit, met oog voor de maatschappelijke opgaven die op ons afkomen. Een goed functionerend bestuurlijk-ambtelijk samenspel blijft daarbij essentieel. Samen met uw raad willen wij de moeilijke keuzes die voor ons liggen zorgvuldig en transparant maken, met aandacht voor de lange termijn en het belang van onze inwoners. Tegelijkertijd bereiden we ons voor op een nieuwe raadsperiode, waarin we samen met nieuwe en zittende raadsleden bouwen aan een toekomstbestendige koers voor onze gemeente.

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2025 13:25:45 met de export van 09/25/2025 13:11:03