Paragrafen

Lokale heffingen

Inleiding

De lokale belastingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van de gemeente. Deze paragraaf geeft inzicht in de te verwachten of gerealiseerde opbrengsten van de verschillende belastingen, heffingen en retributies. De lokale belastingen bestaan uit algemene belastingen, bestemmingsheffingen en retributies. De opbrengsten van de algemene belastingen, zoals onroerendezaakbelastingen, parkeerbelasting en toeristenbelasting, behoren tot de algemene dekkingsmiddelen. Bij bestemmingsheffingen en retributies, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing of leges, is sprake van een samenhang tussen de opbrengst en bepaalde aanwijsbare kosten of tegenprestaties.

In de Gemeentewet en enkele bijzondere wetten, zoals de Wet milieubeheer, staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. Wij benutten een groot deel van de toegestane belastingsoorten. U besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen door het vaststellen van een verordening. Voor elke heffing stelt u een afzonderlijke verordening vast.

Beleid

U stelt de verordeningen vast voor alle gemeentelijke belastingen en heffingen. In deze verordeningen is ook opgenomen of -en tot welk bedrag- kwijtschelding mogelijk is. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2026 gelden de volgende uitgangspunten:

  • De afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges mogen wettelijk gezien maximaal 100% kostendekkend zijn. Concreet betekent dit dat de geraamde baten van deze belastingen niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten die hiermee verband houden. Wij voldoen hieraan. Bij sommige heffingen, zoals marktgelden en lijkbezorgingsrechten, zien wij af van volledige kostendekking.
  • Het te hanteren inflatiepercentage voor 2026 is 2,8% (raming CPB);
  • De kosten die wij maken voor heffing en invordering van de belastingen en rechten worden op basis van een verdeelsleutel toegerekend naar de bestemmingsheffingen, zoals afvalstoffen- en rioolheffing en naar één verzamelpost voor de algemene heffingen. Deze verdeelsleutel is een zo goed mogelijke inschatting. Omdat het gros van de werkzaamheden niet specifiek aan één enkele belastingsoort is toe te rekenen, is een meer specifieke inschatting niet te maken.
  • Eventuele besluitvorming na totstandkoming van deze begroting wordt waar mogelijk verwerkt bij het vaststellen van de belastingverordeningen door uw raad.

Beleidskaders

De beleidskaders zijn opgenomen bij de verschillende belastingen en heffingen.

Ontwikkelingen

Indien van toepassing zijn er bij de betreffende belastingen en heffingen specifieke ontwikkelingen opgenomen.

Opbrengsten

Bedragen x € 1.000

Belastingen en heffingen

Begroting na wijziging 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Belastingen

Belasting op eigendom woningen

9.009

9.340

9.340

9.340

9.340

Belasting op eigendom en gebruik bedrijven

6.019

6.187

6.187

6.187

6.187

Precariobelasting

38

39

39

39

39

Reclamebelasting

0

0

0

0

0

Toeristenbelasting

382

444

488

532

576

Parkeerbelasting - parkeergelden

961

1.153

1.153

1.353

1.353

Parkeerbelasting - parkeervergunningen

124

224

224

224

224

Bedrijfsinvesteringszone

190

190

190

190

190

Totaal belastingen

16.723

17.577

17.621

17.865

17.909

Heffingen

Leges - burgerzaken

112

125

125

125

125

Leges - paspoorten en rijbewijzen

998

1.139

1.229

499

424

Leges - opstellen en handhaven APV

51

62

62

62

62

Leges - bijzondere wetten

241

241

241

241

241

Marktgelden

36

36

36

36

36

Afvalstoffenheffing

4.703

4.769

4.759

4.759

4.759

Lijkbezorgingsrechten

135

151

151

151

151

Leges - omgevingsvergunningen

1.051

1.160

1.160

1.160

1.160

Leges - ruimtelijke ordening

10

10

10

10

10

Leges - welstand

73

45

45

45

45

Rioolheffing

5.183

5.396

5.571

6.110

6.314

Totaal heffingen

12.593

13.134

13.389

13.198

13.327

Overzicht kostendekkendheid

Heffingssoort
(bedragen x € 1.000)

Taakveld

Overhead

BCF

Baten

Dekkings percentage

Afvalstoffenheffing

4.067

129

573

4.769

100%

Rioolheffing

4.541

597

1.037

5.600

91%

Lijkbezorging

303

140

0

151

34%

Marktgelden

34

17

0

36

71%

Leges

Titel 1 Algemene Dienstverlening

1.306

453

0

1.567

89%

Titel 2 Omgevingsvergunningen

930

626

0

1.215

78%

Titel 3 Europese Dienstenrichtlijn

52

36

0

59

67%

Totaal leges

2.288

1.115

0

2.841

83%

Lokale lastendruk

Over de lokale lastendruk wordt jaarlijks door diverse organisaties gepubliceerd. In deze publicaties wordt bij het bepalen van de lastendruk veelal uitgegaan van verschillende gegevensverzamelingen en verschillende methoden van berekening en grondslagen. In de ene publicatie wordt bijvoorbeeld gewerkt met gemiddelden, in de andere worden verschillende standaardprofielen onderscheiden of wordt alleen een aantal tevoren geselecteerde heffingen opgenomen. Hierbij gaat het dan ook vrijwel altijd uitsluitend om de lasten voor bewoners en dus niet voor bedrijven.
Informatie over lastendruk is onder andere te vinden bij de Provincie Gelderland, het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO), op Waar staat je gemeente en via de Lokale Lastenmeter.

Hieronder vindt u een overzicht van de gemiddelde lastendruk van een meerpersoonshuishouden. Dit is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment en kan daardoor (licht) afwijken van andere publicaties. Bij de raming voor 2026 is het prijsindexcijfer (2,8%) gehanteerd. Dit kan bij de heffingen afwijken bij het vaststellen van de verordeningen vanwege de kostendekkendheidsnorm.

Opslag voor overhead.
Voor de toerekening van de overheadkosten aan (kostendekkende) tarieven maken we gebruik van een opslagpercentage. Dit percentage wordt jaarlijks bij de meerjarenbegroting bepaald en vastgesteld.
De totale overhead volgens taakveld 0.4 wordt omgeslagen over het totaal van de geraamde directe personeelslasten (salarissen en inhuur). Dit is conform artikel 12, lid 5 van de financiële verordening.
Voor het begrotingsjaar 2026 is het percentage vastgesteld op 70%.

Soort

Lasten 2025

Lasten 2026

Afvalstoffenheffing

€  231

€  234

Rioolheffing

€  245

€  252

OZB eigen woning

€  445

€  457

Kwijtschelding

Inleiding
Inwoners en ondernemers die niet in staat zijn de gemeentelijke belastingen te betalen kunnen onder voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding.

Beleid
Uw raad is gebonden aan wettelijk voorgeschreven regels (o.a. de Invorderingswet 1990, de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Gemeentewet).
Daarnaast heeft de gemeenteraad in de Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen gebruik gemaakt van de bevoegdheden een ruimer kwijtscheldingsbeleid te voeren.
In die Regeling heeft de gemeenteraad onder andere benoemd voor welke belastingsoorten kwijtschelding mogelijk is, kwijtschelding opengesteld voor ondernemers en het percentage van de kosten van bestaan verruimd naar de maximale 100% van de bijstandsnorm. Dit betekent dat een belastingschuldige met een inkomen op of rond 100% van de bijstandsnorm voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding in aanmerking kan komen.
In de gemeente Zevenaar is kwijtschelding mogelijk voor de ozb, de rioolheffing en het vastrechtgedeelte van de afvalstoffenheffing.

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2025 13:25:45 met de export van 09/25/2025 13:11:03