Beleid
Vanwege de grote raakvlakken tussen riolering en onderhoud wegen worden projecten integraal aangepakt. Verder passen wij in onze grote werken vrijwel alle vrijgekomen materialen en grondstoffen weer toe in het werk. Voorbeelden zijn: |
|---|
Kwaliteitsnormen
Openbare wegen en civiele kunstwerken zijn een onderdeel van de openbare ruimte. In het IBOR heeft de raad het gewenste technische onderhoudsniveau van de openbare ruimte vastgesteld. Het IBOR geeft inzicht in de noodzakelijke omvang van de onderhoudsbudgetten. In de beheerplannen gaan wij specifiek in op de onderdelen van de openbare ruimte, zoals wegen en civiele kunstwerken. Daarbij houden wij rekening met het vastgestelde onderhoudsniveau, geplande renovaties en de areaalvergrotingen van de afgelopen en toekomstige jaren. Daarnaast zijn wij continu bezig met het actualiseren van het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) waarin kwaliteitsnormen zijn opgenomen ten aanzien van de inrichting van de openbare ruimte. |
|---|
Beleidskaders
|
|---|
Onderhoud
Grootschalig onderhoud pakken wij zoveel mogelijk integraal op om zo een efficiëntieslag te maken. Vervangingen geschieden eveneens integraal en gebiedsgewijs. Op basis van weginspecties eind 2025 stellen wij een onderhoudsplan op voor groot onderhoud dat meerdere jaren omvat. De aanpak van het Masiusplein vergt de nodige voorbereiding om de overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Verder gaat Baston in 2025 het dak renoveren van het wooncomplex rondom en aangrenzend aan het plein. Om deze redenen is besloten het werk door te schuiven naar medio 2026. I n 2024 en 2025 hebben wij het nodige onderhoud uitgevoerd aan de grote civiele kunstwerken zoals onderdoorgangen en bruggen. In 2026 brengen wij de staat van onderhoud van de kleinere objecten zoals trappen, leuningen e.d. verder in beeld en voeren waar nodig extra onderhoud uit. In 2026 voeren wij een inventarisatie en stellen een saneringsplan op ten aanzien van de overtollige verkeersborden in de gemeente. |
|---|
Ontwikkelingen
In de planning en uitvoering van revitaliseringsprojecten openbare ruimte (waaronder wegen) houden wij rekening met nieuwe ontwikkeling zoals de komende energietransitie. Dit betekent dat wij in elk (revitaliserings)plan voorwaarden scheppen om de energietransitie in de toekomst mogelijk te maken, zoals het aanleggen van een warmtenet in de kern Zevenaar en een elektranet in de hele gemeente Zevenaar. Wij zijn in overleg met Liander over de posities van de trafostations in de dorpen in verband met de noodzakelijke uitbreiding van het netwerk. Ook Vitens onze waterleverancier loopt tegen de grenzen aan van hun eigen capaciteit om iedere huishouden van water te voorzien. Ook zij gaan ingrijpende investeringen doen om de capaciteit op orde te brengen voor de komende 40 jaar. Dit betekent in de praktijk dat de komende jaren veel grondroeringen plaats gaan vinden. Eén op de drie wegen krijgt te maken met het (ver-)leggen van nieuwe netwerkkabels of leidingen in de grond. In 2026 zijn de werkzaamheden in de kern Babberich nog in uitvoering. Daarna komen de kernen Pannerden en Giesbeek aan de beurt. |
|---|
Financiën
In onderstaande tabel zijn de kosten voor het beheer en onderhoud uiteengezet.
Onderdeel (bedragen x € 1.000) | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
Doorbelastingen | 1.729 | 1.723 | 1.724 | 1.723 | 1.722 |
Dotatie voorziening | 2.139 | 2.173 | 2.173 | 2.173 | 2.173 |
Leveringen diensten en goederen | 456 | 506 | 506 | 506 | 506 |
Overige lasten | 33 | 34 | 34 | 34 | 34 |
Totaal | 4.357 | 4.436 | 4.437 | 4.436 | 4.435 |
