Vitens NV
Vitens NV
Omschrijving
Vitens wint, zuivert en levert drinkwater en zorgt voor de instandhouding van het leidingnetwerk. Jaarlijks maakt Vitens meer dan 360 miljard liter drinkwater.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Utrecht
Partijen
De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 110 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel, provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten.
Beleidskaders
Beleidstafel Droogte: aanbevelingen voor het borgen van voldoende drinkwater tijdens extreem droge perioden.
Openbaar belang en doel
Waarborgen van de kwaliteit en levering van drinkwater.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Vitens N.V..
Aandeel in %
0,60
Ontwikkelingen
Een betrouwbare drinkwateroperatie heeft prioriteit. Er is urgentie voor een versnelling naar duurzame drinkwaterwinning. Vitens werkt aan een digitale, intelligente infrastructuur en innovatie om verstoringen te voorkomen en de impact ervan te minimaliseren. In 2024 leverde Vitens in totaal 343,4 miljoen kuub drinkwater. Drinkwaterbesparing blijft meer dan ooit nodig. Vitens blijft zoeken naar nieuwe grondwaterbronnen en alternatieve winbronnen voor drinkwater. De toekomstige vraag blijft stijgen en ieder jaar moet Vitens meer drinkwater leveren, onder andere door bevolkingsgroei en verdroging en verzilting door klimaatverandering.
Prestaties
Vitens heeft over 2024, net als de afgelopen jaren, geen dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. Volgens het beleid kan dividend formeel gezien worden uitgekeerd bij een solvabiliteit hoger dan 30% en deze grens is niet gehaald. De financiële gezondheid van Vitens staat als gevolg van de investeringsopgave onder druk, waardoor het niet opportuun is om dividend uit te keren. Aandeelhouders blijven echter richting de toekomst aandacht vragen voor een redelijk rendement op investeringen, ook ten aanzien van het langetermijnperspectief voor het reguliere dividend.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
Resultaat partij
34.500
Eigen vermogen
713.600
Vreemd vermogen
2.398.400
Toelichting
De gemeente Zevenaar bezit 34.717 gewone aandelen.
Risico's
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Omschrijving
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Den Haag
Partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en doel
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank financiert sinds 1914 de publieke sector. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA).
Aandeel in %
0,02
Ontwikkelingen
BNG Bank heeft de eigen strategie vastgelegd in ‘ons kompas naar impact’. Het hoofddoel van deze strategie blijft dat de bank zich als belangrijkste kredietverstrekker in het publieke domein zal blijven inzetten voor het socialer en duurzamer maken van Nederland. In 2024 gaven we hier concreet invulling aan met gerichte financiering voor onder andere sociale huurwoningen, de vernieuwing van een zorgkliniek en onderwijshuisvesting, de herontwikkeling van een woonomgeving en circulaire innovaties. BNG Bank richt zich op het verduurzamen van haar kredietverlening en het tegengaan van klimaatverandering. Ze meten de CO2-uitstoot van hun klanten en hebben specifieke reductiedoelen voor 2025 en 2030. Daarnaast is er aandacht voor de financiering van publieke warmtenetten en het realiseren van kleinschalige projecten via het BNG Duurzaamheidsfonds.
Prestaties
BNG realiseerde in 2024 een nettowinst van € 294 miljoen, een stijging van € 40 miljoen ten opzichte van 2023. Het renteresultaat steeg tot € 536 miljoen, terwijl het resultaat financiële transacties uitkwam op € 15 miljoen negatief, wat een verbetering is ten opzichte van 2023. De stijging van het renteresultaat wordt verklaard door de groei van de leningenportefeuille en door hogere liquiditeitsopslagen in de markt voor overheden en organisaties in de publieke sector. Aan de aandeelhouders is een dividend van € 140 miljoen uitgekeerd, € 2,51 per aandeel. Dit is in lijn met het beleid 50% van de nettowinst.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
Resultaat partij
294.000
Eigen vermogen
4.777.000
Vreemd vermogen
123.614.000
Toelichting
De gemeente Zevenaar heeft 12.934 aandelen BNG.
Risico's
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Omschrijving
Regionale voorziening voor het beheren van de archiefbescheiden.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Gemeenten Doesburg, Zevenaar, Duiven en Westervoort
Beleidskaders
Archiefwet 1995
Openbaar belang en doel
Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995.
Bestuurlijk belang
Deelname Bestuur.
Aandeel in %
48,00
Ontwikkelingen
SALD heeft binnen het project e-Depot een collectiebeheersysteem (CBS) aangeschaft. Hiermee kan SALD collecties en gedigitaliseerde archieven beter beheren en beschikbaar stellen, zoals bouwvergunningen. Een belangrijke ontwikkeling is de gewijzigde Archiefwet, die vanaf 2026 strengere eisen stelt aan duurzame digitale toegankelijkheid en het eerder overdragen van overheidsinformatie (binnen 10 jaar i.p.v. 20). De projectleider werkt verder aan een toekomstplan, ook met oog op een mogelijke gemeentelijke herindeling. Een nulmeting van de archieven bij SALD en deelnemende gemeenten is onderdeel hiervan.
Prestaties
Het Collectiebeheersysteem (CBS) is operationeel. Medewerkers SALD zijn getraind en kunnen er goed mee werken. Dankzij het collectiebeheersysteem worden digitale bestanden veilig en duurzaam bewaard. Gedigitaliseerde bouwvergunningen van de voormalige gemeente Angerlo staan al in het systeem. Ook zijn inventarissen online beschikbaar via archieven.nl. Daarnaast is het integriteitsbeleid SALD vastgesteld.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
253
262
246
246
246
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
In de begroting 2026 van het Streekarchivariaat is de bijdrage voor Zevenaar geraamd op € 262.000.
Risico's
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Omschrijving
Samenwerkingsverband op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Het betreft een samenwerking tussen de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar.
Beleidskaders
IHP 2020-2036
Openbaar belang en doel
Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.
Bestuurlijk belang
De gemeente Zevenaar benoemt een van de drie leden van het algemeen bestuur.
Aandeel in %
44,98
Prestaties
Website
geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
940
971
1.121
1.122
1.121
1.458
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
Programma
4. Onderwijs
Leisurelands BV
Leisurelands BV
Omschrijving
Leisurelands B.V. is een recreatiebedrijf met 20 openbare recreatiegebieden. Hiervan is één gebied gelegen in Zevenaar, namelijk: Rhederlaag.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Berg en Dal, Beuningen, Brummen, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Heerde, Nijmegen, Nunspeet, Putten, Renkum, Rozendaal, Voorst, Wijchen en Zevenaar.
Beleidskaders
De vastgestelde structuurvisie voor Rivierklimaatpark vormt de kaders voor toekomstig beleid.
Openbaar belang en doel
Het doel is het publiekstoegankelijk houden van recreatievoorzieningen en -plassen. Het recreatiegebied Rhederlaag is ondergebracht in Leisurelands BV.
Bij het deelnemen aan een verbonden partij staat de vraag centraal of dit de meest geëigende vorm is om de doelstelling van de gemeente (het publieke belang) te realiseren. De gemeente ziet de instandhouding van recreatieplassen als een publiek belang. Het aandeelhouderschap in Leisurelands BV is een middel om invloed te houden op het realiseren van en het laagdrempelig toegankelijk houden van recreatieplassen in Zevenaar en omgeving.Bestuurlijk belang
Via stemrecht bij de algemene aandeelhoudersvergadering
Aandeel in %
3,45
Ontwikkelingen
Voor wat betreft de Bahrse Pol zoekt Leisurelands samen met de gemeente naar ruimte voor de ontwikkeling van recreatie en wellness, al dan niet in combinatie met kleinschalige opwekking van duurzame energie. Voor het gebied de Koppenwaard geldt dat met name op natuurontwikkeling wordt ingezet, ook hier heeft Leisurelands gronden in eigendom. De herinrichting van recreatiegebied Rhederlaag wordt voortgezet, met een focus op het versterken van zowel de natuur als de recreatiemogelijkheden. Dit omvat onder andere de versterking van ecologische waarden, de verbetering van stranden en voorzieningen en de aanleg van fietspaden voor betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid.
In 2016 is een aandeelhoudersovereenkomst aangegaan, met een aantal afspraken aanvullend op de statuten. De overeenkomst is reeds met 5 jaar verlengd tot aan 31 december 2026.
Na 31 december 2026 verloopt de bestaande overeenkomst van rechtswege. De overeenkomst kan niet nogmaals verlengd worden. Wel geeft de overeenkomst aan dat partijen tijdig voor het verlopen van de overeenkomst met elkaar in overleg treden. Tijdens de aandeelhoudersvergadering van 20 juni 2024 is geïnventariseerd of er draagvlak was voor het vernieuwen van de overeenkomst. De directie van Leisurelands heeft begin 2025 alle aandeelhouders bezocht om het potentieel hernieuwen van de overeenkomst te bespreken. Deze gesprekken zijn vertaald tot besluitvorming in de Aandeelhoudersvergadering van juni 2025. Er is een nieuwe overeenkomst opgesteld en aandeelhouders hebben tijdens de vergadering ingestemd met de voortzetting van het proces.Prestaties
Leisurelands speelt een steeds belangrijkere rol in het mogelijk maken van het ‘buiten zijn’ en is flink op weg om deze beloftes waar te maken. Met trimparcoursen, sportstranden, speelstranden, nieuwe toiletgebouwen, kleedhokjes en wandelroutes is het aanbod verbeterd en vergroot. Ook de grote projecten worden zichtbaar, zoals de Venice Beach boulevard op Veluwe aan Zee. In 2024 resulteerde dit in 4,6 miljoen gratis bezoekers. Rhederlaag telde 363.000 bezoekers. Jaarrond bezoek vraagt om jaarrond horeca. De komende jaren zal een groot deel van de kiosken plaatsmaken voor strandpaviljoens.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
Resultaat partij
3.489
Eigen vermogen
84.762
Vreemd vermogen
17.409
Risico's
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Omschrijving
Een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen, Zevenaar en de provincie Gelderland.
Beleidskaders
- Verordening Leerlingenvervoer gemeente Zevenaar 2024;
- Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Zevenaar 2024
- Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Zevenaar 2024
- Verordening jeugdhulp gemeente Zevenaar 2023
- Visie en integrale nota Sociaal Domein 2024-2040.
Openbaar belang en doel
De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk. Het aanvullend vervoer dient ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd te zijn en het vervoer heeft een optimale aansluiting op het openbaar-vervoer-netwerk.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur van de BVO DRAN wordt de gemeente Zevenaar vertegenwoordigd door een collegelid.
Aandeel in %
6,20
Ontwikkelingen
De Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (BVO DRAN) is een gemeenschappelijke regeling tussen 18 regio-gemeenten waaronder gemeente Zevenaar. De BVO DRAN is verantwoordelijk voor de inkoop en uitvoering van het doelgroepenvervoer. Het doelgroepenvervoer is onderverdeeld in het vraagafhankelijk Wmo-vervoer, het routegebonden Wmo-vervoer (het zgn. dagbestedingsvervoer), het routegebonden Jeugdwet vervoer en het routegebonden Leerlingenvervoer. Gemeente Zevenaar heeft al het genoemde doelgroepenvervoer in de BVO DRAN ingebracht. Per 1 augustus 2024 zijn de contracten voor het routegebonden vervoer met 2 jaar verlengd en is voor het vraagafhankelijke Wmo-vervoer een nieuw contract voor in totaal 10 jaar gestart.
Uit de meerjarenbegroting 2026-2029 inclusief de gewijzigde begroting 2025 van de BVO DRAN blijkt dat, ondanks financiële uitdagingen, het doelgroepenvervoer goed en binnen de beschikbare budgetten uitgevoerd wordt. Ook is er, op basis het verbeterplan doelgroepenvervoer, een kostenreductie voor Zevenaar opgenomen.Prestaties
Geen bijzonderheden.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
1.407
1.559
1.722
1.952
2.116
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
Programma
6. Sociaal domein
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omschrijving
De Omgevingsdienst voert taken op het gebied van bouwen, milieu, handhaving en toezicht voor de deelnemende gemeenten en Provincie uit. De ODRA is vanaf 1 april 2013 operationeel.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Zevenaar en de Provincie Gelderland.
Beleidskaders
De Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem ODRA is per 14 november 2012 in werking getreden. Per 1 april 2013 is vervolgens de Omgevingsdienst van start gegaan.
Openbaar belang en doel
Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur door een wethouder. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden. Eén lid vertegenwoordigt de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar.
Aandeel in %
7,80
Ontwikkelingen
De besturen van de Omgevingsdienst Arnhem en Nijmegen stellen voor de beide diensten te fuseren tot één Omgevingsdienst. Door een schaalvergroting ontstaat een robuuste en toekomstbestendige omgevingsdienst die ook in de toekomst goed in staat zal zijn haar taken te blijven uitvoeren. De beoogde fusiedatum is 1 januari 2026.
Prestaties
Er wordt uitvoering gegeven aan de VTH-taken op het gebied van milieu overeenkomstig het werkprogramma.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
890
889
889
889
889
Resultaat partij
67
Eigen vermogen
870
Vreemd vermogen
6.920
Toelichting
De werkzaamheden van ODRA worden bekostigd op basis van outputfinanciering. Er wordt gerapporteerd op basis van afgenomen diensten en op basis van geleverde producten. De daadwerkelijke gemaakte kosten worden verrekend met de partners van de ODRA.
Risico's
Programma
7. Volksgezondheid en milieu
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Omschrijving
Samenwerking op het gebied van de regionale brandweertaken, ambulancevoorziening, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en collectieve preventieve gezondheidszorg ter realisering van deskundigheidsversterking en capaciteitsvergroting.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort, Zevenaar.
Beleidskaders
De VGGM werkt met drie verplichte planvormen:
• Regionaal risicoprofiel:
Dit document brengt in kaart welke risico's de regio bedreigen, de ernst van deze risico's en hoe de regio zich hierop voorbereidt.
• Regionaal beleidsplan 2025-2026:
Dit plan beschrijft wat de VGGM moet kunnen en welke middelen daarvoor nodig zijn om de veiligheid en gezondheid van inwoners te waarborgen.
• Regionaal crisisplan:
Dit plan bepaalt wie welke taken uitvoert en wie wie informeert tijdens een crisis.Openbaar belang en doel
De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de vijftien gemeenten in de regio Gelderland-Midden.
Bestuurlijk belang
Deelname aan algemeen bestuur door burgemeester en in commissie volksgezondheid door portefeuillehouder.
Aandeel in %
6,45
Ontwikkelingen
Voor de begroting 2026 is een (incidentele) besparing van 2% opgenomen. Het algemeen bestuur VGGM heeft het dagelijks bestuur verzocht verdergaande inhoudelijke besparingsmaatregelen in beeld te brengen, voorzien van een duidelijke onderbouwing die risico’s en impact inzichtelijk maakt. Zo kunnen weloverwogen besluiten worden genomen die verdere uitwerking krijgen in de kaders voor de begroting van 2027 en verder.
Er is invulling gegeven aan de implementatie van het Digitaal Kinddossier Jeugdgezondheidszorg. Het programma Nu Niet Zwanger is opgenomen in de regionale bijdrage en kent goede resultaten door zorgvuldige gesprekken met kwetsbare inwoners met een kinderwens.Prestaties
Binnen Jeugdgezondheidszorg is het VGGM gelukt om het niveau van dienstverlening terug te brengen tot het basisniveau. Er is een bestuurlijk traject in gang gezet om te komen tot een toekomstbestendige Jeugdgezondheidszorg en Algemene Gezondheidszorg. Vanuit de landelijke politiek is aandacht voor het risico op natuurbrand en het komen tot een versnelde aanpak door alle partijen.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
5.003
5.276
5.340
5.340
5.340
5.340
Resultaat partij
4.059
Eigen vermogen
14.331
Vreemd vermogen
47.664
Risico's
Programma
1. Veiligheid
MGR sociaal domein Centraal-Gelderland
MGR sociaal domein Centraal-Gelderland
Omschrijving
De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. Zevenaar neemt deel aan de modules: Inkoop, Werkgevers Service Punt (WSP), Regionaal Bureau Leerplicht (Onderwijs), Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening (WgSW) en Beheer.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
11 regiogemeenten nemen deel aan de algemene regeling: Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. Het aantal deelnemende gemeenten per samenwerkingsmodule verschilt.
Beleidskaders
De MGR is een uitvoeringsorganisatie. Opdrachtgeverschap gemeenten verloopt via de bestuurscommissies van de verschillende modules. De afspraken worden jaarlijks vastgelegd in de begroting van de MGR met daarbij een uitvoeringsprogramma voor het komende jaar.
Openbaar belang en doel
Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 deelnemende gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten.
Bestuurlijk belang
Deelname aan het algemeen bestuur en de verschillende bestuurscommissies.
Aandeel in %
8,70
Ontwikkelingen
De MGR ontzorgt de gemeente en zorgt voor samenhang en een efficiënte uitvoering voor de samenwerkende gemeenten. De samenwerking in onze Modulaire GR werkt praktisch, kostenbesparend en zorgt voor focus op efficiënte uitvoering.
- Module Inkoop Zorg
Er zijn diverse op elkaar ingrijpende ontwikkelingen waaronder de hervormingsagenda jeugd, eigen bijdrage Wmo, woonplaatsbeginsel beschermd wonen en het Integraal zorg akkoord (IZA/GALA). Het is van belang dat binnen deze ontwikkelingen prioriteiten en kaders worden gesteld, zodat binnen Inkoop SDCG een realistische vraag en opdracht van de regiogemeenten ligt, die tevens past bij de beschikbare bemensing.- Module Regionale Facilitering Zorg
Regiogemeenten werken samen aan het project ‘Versterken van de regionale samenwerking’. Met uitvoering van deze opdracht ontstaat een aangepaste regionale structuur gebouwd vanuit de inhoudelijke opgaven van de regio met duidelijke rollen en verantwoordelijkheden. Mogelijke veranderingen in de regionale overleg-, en samenwerkingsstructuur kunnen gevolgen hebben voor de omvang van het takenpakket van het regiosecretariaat en de regioadviseurs jeugd.- Module onderwijs
Vanwege de toenemende complexiteit van de opgave van het RBL, wordt er steeds vaker een beroep gedaan op de expertise van professionals om jeugdigen passende ondersteuning en ontwikkelingskansen te bieden. Om dit te regelen is de samenwerking tussen gemeenten, onderwijs, de sociale (wijk)teams en andere partners in het sociaal en justitieel domein belangrijk. Het RBL is hierin vaak de verbindende schakel tussen de verschillende niveaus. Daarom zijn we ook op beleidsniveau gesprekspartner op het snijvlak van onderwijs, zorg en participatie.- Module WSP
Het komende jaar wordt regionaal uitwerking gegeven aan de implementatie van de nieuw te vormen Regionale Werkcentra. Het regionale streven is om per 1 januari 2026 de werkcentra operationeel te hebben. Het WSP zal zich binnen het Werkcentrum blijven richten op het behouden en uitbreiden van werkgeverscontacten.- Module WgSW
Ook voor 2026 wordt invulling gegeven aan de formele werkgeversrol voor SW-medewerkers. Dat betekent dat ontwikkelingen die van invloed zijn op de werkgeversrol vanuit de module worden gesignaleerd en daar waar nodig vertaald naar beleid en/of regelgeving ten aanzien van de SW-medewerkers.- Module Contractmanagement Inburgeringstrajecten
Bij de MGR is de opdracht neergelegd tot contractbeheer over de inburgeringstrajecten en in voorkomende gevallen de inkoop hiervan. Het gaat om de volgende taken:
• contractbeheer en contractmanagement;
• toegankelijk maken van contractinformatie;
• informatie ophalen over de behaalde resultaten;
• contractgesprekken voeren op grond van informatie en signalen;
• het verzorgen van rapportages;
• op basis van inkoopopdrachten uitvoeren van inkoopprocessen.Prestaties
Zorg
Naast reguliere werkzaamheden met betrekking tot contractering sociaal domein en de op basis van vraag/behoefte vanuit gemeenten op te starten themagerichte projecten, zijn er voor 2025 twee grote overstijgende projecten; Verbreding taakstelling begroting (naar aanleiding van onderzoek op lokaal maatwerk en de samenloop lokaal & regionaal contractmanagement is of op regionale schaal voordelen te behalen. De uitkomsten van de onderzoeken bieden mogelijkheden om op regionale schaal efficiënter met middelen om te gaan. De onderzoeksresultaten worden in 2025 verder uitgewerkt tot concrete voorstellen) en Inkoop 2025 (hieronder vallen de verlening van contracten, het door ontwikkelen van zorgaanbod en de inkoop van een regionaal zorgdashboard)Regionale Facilitering Zorg
Vanuit het regiosecretariaat wordt bijgedragen aan het versterken van de regionale samenwerking. Onder andere door de bestuurlijke regionale overleggen en het overleg in voorbereiding hierop efficiënt en effectief te ondersteunen.Onderwijs
Met de uitvoering van (wettelijke) taken heeft het RBL de ambitie dat zoveel mogelijk jeugdigen een
route volgen naar een startkwalificatie. Deze startkwalificatie geeft hen een betere uitgangspositie
op de arbeidsmarkt. Jeugdigen die ongeoorloofd verzuimen of (dreigen) uit te vallen, begeleidt het
RBL terug naar school of naar een andere passende route in zorg of arbeid. Jongeren in een kwetsbare
positie houden we in beeld.WSP
Het team WSP-gemeenten heeft met de gemeenten afgesproken om met name kwalitatieve resultaatafspraken te maken op onder meer het gebied van samenwerking/partnership, vacaturevervulling en plaatsingen. De aantallen worden gemonitord en gerapporteerd.WgSW
Het vormgeven van het (formeel) werkgeverschap voor 1.500 SW medewerkers, waarvan 131 afkomstig uit Zevenaar. Daarmee krijgen de SW medewerkers hun salaris betaald en zijn HR en arbodienstverlening voor deze medewerkers goed geborgd.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
5.654
5.881
5.606
5.384
5.162
Resultaat partij
Eigen vermogen
560
Vreemd vermogen
4.512
Risico's
Programma
6. Sociaal domein
Samenwerking De Liemers
Samenwerking De Liemers
Omschrijving
Het uitvoeren van de ICT (RID), sociale dienst (RSD) en de inkoop voor de deelnemende gemeenten: Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Duiven
Partijen
Gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Beleidskaders
- I-visie en I-strategie
- Businesscase RSDOpenbaar belang en doel
Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied van ICT, inkoop en werk en inkomen.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur van de SDL de Liemers wordt gevormd door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Aandeel in %
52,00
Ontwikkelingen
De doorontwikkeling van de RID is gewijzigd naar de minimale variant. Informatieveiligheid staat hoog op de agenda bij de RID. Binnen de regio zijn ontwikkelingen die mogelijk een bestuurlijke herindeling tot gevolg kunnen hebben met ook gevolgen voor de SDL. De huidige Bestuurlijke Opdracht RSD loopt tot 2027. Vanaf 2027 zijn er bedragen meer opgenomen in afwachting van het formele bestuursvoorstel. De formatie van de RSD blijft stabiel ten opzichte van vorig jaar en volgt de bestandsontwikkeling van de klantdossiers.
Prestaties
De RID is tevreden wanneer de gemeenten ook tevreden zijn over de gezamenlijke uitvoering van de I-Visie en I-Strategie.
Uitgangspunten van de I-visie: Digitaal waar zinvol, Toegankelijk, Integraal, Flexibel, Betrouwbaar en Transparant
KPI's:
- minimaal 90% conformering aan de geldende service level agreement (SLA) voor ICT-verstoringen.
- RID blijft onder het landelijk gemiddelde kostenniveau / ICT Benchmark voor gemeentenRSD:
- minimaal een 8 voor klanttevredenheid
- minimaal 80% duurzame plaatsing, langer dan zes maanden;
- 100% van de klanten worden actief begeleid.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
7.545
7.963
7.926
7.926
7.926
7.548
Resultaat partij
-32
Eigen vermogen
100
Vreemd vermogen
Risico's
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Omschrijving
Reinigingsdienst De Liemers is een samenwerkingsverband van de gemeenten Montferland en Zevenaar voor uitvoerende taken op het gebied van afval en reiniging.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
De gemeenten Montferland en Zevenaar maken deel uit van de GR.
Beleidskaders
De vastgestelde GR is het kader op basis waarvan RDL functioneert.
Openbaar belang en doel
RDL zorgt voor de uitvoering van een groot deel van de afvalinzameling en -verwerking, een basistaak van de gemeente.
Bestuurlijk belang
Het bestuurlijk belang is 50%, Zevenaar levert één van de twee bestuurders.
Aandeel in %
45,00
Ontwikkelingen
Vanaf 2025 zijn de veegtaken niet meer bij de RDL belegd, maar wordt dit werk door de eigen uitvoerende dienst van de gemeente Zevenaar uitgevoerd. Door het wegvallen van de veegtaken van de RdL stijgt de bijdrage van de gemeente aan de RdL minder hard.
Prestaties
De RdL blijft ook in 2026 bijdragen aan de VANG doelstellingen van de gemeente.
Website
Geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
2.499
2.400
2.408
2.408
2.408
2.408
Resultaat partij
159
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
7.276
Toelichting
De extra bijdrage is enerzijds veroorzaakt door hogere verwerkingskosten en anderzijds omdat de inkomsten op de aanbiedstations lager waren dan geraamd. Het aanbod van afval was niet alleen 18% lager dan in 2022, maar vooral 33% lager dan begroot. Bij de betaalde stromen was het aanbod 44% lager dan begroot en de inkomsten daarmee ook navenant lager. Omdat die inkomstendaling slechts gedeeltelijk is gecompenseerd door minder verwerkingskosten, valt het saldo negatief uit.
Risico's
Programma
7. Volksgezondheid en milieu
Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal
Omschrijving
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Partijen
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Openbaar belang en doel
De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.
Bestuurlijk belang
Zevenaar wordt vertegenwoordigd in de Euregioraad met een lid namens het college en twee leden namens de gemeenteraad
Aandeel in %
2,20
Ontwikkelingen
Het programma voor Interreg VI Deutschland-Nederland biedt subsidiemogelijkheden voor grensoverschrijdende projecten. Hoewel het huidige programma loopt tot 2027 is de Europese Commissie al volop bezig met de voorbereidingen voor Interreg na 2027, richting 2030. De Commissie wil meer samenwerking aan buitengrenzen, modernisering van het cohesiebeleid en meer flexibiliteit in de programma's. Voor grens overstijgende projecten in de huidige subsidieperiode is tot 2029 ruim 465 miljoen euro beschikbaar voor innovatieve, groene, sociale en burgergerichte ontwikkelingen in de Duits-Nederlandse grensregio. Daarnaast kent de regio binnen het Interreg VI Deutschland-Nederland programma het Kleinprojectenfonds. Dit fonds stimuleert kleinschalige burgerinitiatieven die grensoverschrijdende samenwerking bevorderen. Met dit fonds worden mini-projecten tot 750 euro en kleine projecten tot een max subsidiebedrag van 25.000 ondersteund. Naast deze subsidieprojecten zet de Euregio Rijn-Waal zich ook in voor mobiliteitsinitiatieven om zo een belangrijke impuls te geven aan de versterking van de (grensoverschrijdende) mobiliteit in de Euregio Rijn-Waal.
In 2025 is burgemeester Lucien van Riswijk benoemd tot lid van het Dagelijks Bestuur van de Euregio Rijn-Waal.
Prestaties
In het kader van Interreg zijn in totaal 55 projecten goedgekeurd, waarvan 26 projecten in de Euregio Rijn-Waal. Waaronder het project GrenzTalentFit van de RSD waarbij mensen met een langdurige werkloosheid of persoonlijke belemmeringen worden geholpen om weer werkfit te worden. Hierbij vindt onder andere uitwisseling plaats van methoden tussen Duitsland en Nederland.
De Euregio werkt eveneens met het Kleineprojectenfonds (hierna: KPF). De thematische actiethema's van dit fonds zijn People-to-People, Health, Education en Governance. Ook in 2025 zijn diverse projecten goedgekeurd.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
12
13
13
13
13
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Alliander NV
Alliander NV
Omschrijving
Alliander N.V. ontwikkelt en beheert energienetten. Via kabels en leidingen ontvangen ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven elektriciteit, gas en warmte. Het bedrijf telt 5,8 miljoen klantaansluitingen.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
De grootste aandeelhouders van Alliander N.V. zijn de provincies Gelderland, Friesland en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Deze aandeelhouders bezitten gezamenlijk ongeveer 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn 72 kleinere gemeenten en de provincie Flevoland.
Beleidskaders
Afsprakenkader financieringsbehoefte Alliander
Openbaar belang en doel
De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Alliander N.V.
Aandeel in %
0,45
Ontwikkelingen
De Raad van Commissarissen van Alliander heeft in overleg met de aandeelhouders het dividendbeleid aangepast. Dit was noodzakelijk om te waarborgen dat het beleid passend blijft bij de omvangrijke maatschappelijke opdracht waar Alliander voor staat. Er komt een plafond van € 100 miljoen op de absolute dividenduitkering. Onze gemeente heeft een aandeel in Alliander van 0,45% hetgeen betekent dat de dividenduitkering maximaal € 450.000 bedraagt. Onze begroting is aangepast. Alliander investeert in de uitbreiding en het onderhoud van de gas- en elektriciteitsnetten. Op het elektriciteitsnet werd meer capaciteit gerealiseerd en flexibel gebruik zorgde voor extra ruimte op het bestaande net. Niet alle ondernemers en consumenten in het verzorgingsgebied van Alliander merkten daar direct iets van. Het wordt steeds moeilijker om te blijven groeien en uitvoeringsplannen op tijd af te ronden. Daarom is verdere versnelling nodig.
Prestaties
In 2024 behaalde Alliander een nettoresultaat van € 976 miljoen (2023: € 267 miljoen). Exclusief de boekwinst op de verkoop van Kenter is dit € 219 miljoen. De bedrijfsopbrengsten kwamen in 2024 uit op € 3.881 miljoen (2023: € 2.779 miljoen). De energietransitie is in volle gang, en Alliander investeert meer dan ooit in de verzwaring en uitbreiding van de energie-infrastructuur om te voldoen aan de groeiende vraag naar elektriciteit.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
Resultaat partij
976.000
Eigen vermogen
6.038.000
Vreemd vermogen
6.918.000
Risico's
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
Ataro B.V.
Ataro B.V.
Omschrijving
Zevenaar heeft in 2015 het sport- en accommodatiebeleid geprofessionaliseerd en ondergebracht in het gemeentelijk sportbedrijf Ataro.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Zevenaar is enig aandeelhouder
Openbaar belang en doel
Ataro B.V. heeft als doel het beheren en exploiteren van maatschappelijk vastgoed.
Bestuurlijk belang
De rol van gemeentelijk aandeelhouder in Ataro B.V. wordt uitgeoefend door de wethouder sport (A. Boone).
Aandeel in %
100,00
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
3.499
2.464
2.464
2.464
2.464
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Omschrijving
De 17 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen willen de positie van de regio Arnhem-Nijmegen versterken en een kwalitatieve groei van de regio – met behoud van de typische balans tussen levendige verstedelijking en ontspannen leefkwaliteit –bewerkstelligen. Daartoe is in 2020 een nieuw samenwerkingsverband opgericht in de vorm van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (GMR) als vervanger van het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem Nijmegen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Elst
Partijen
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Beleidskaders
Regionale Agenda 2025-2028
Openbaar belang en doel
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is de opvolger van de regio Arnhem-Nijmegen en is op 1 januari 2021 van start gegaan. De regio staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, zodat wij een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.
Bestuurlijk belang
De colleges van de 17 deelnemende gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar kiezen een vertegenwoordiger in het algemeen bestuur, Het AB bestaat uit 17 leden, van iedere gemeente een collegelid. Uit het algemeen bestuur wordt een dagelijks bestuur gevormd, bestaande uit 3 leden. De burgemeester van Zevenaar maakt deel uit van het dagelijks bestuur.
Aandeel in %
5,88
Ontwikkelingen
In 2024 heeft de gemeente Zevenaar voor de periode t/m 2028 ingetekend op vijf opgaven: circulaire regio, verbonden regio, productieve regio, ontspannen regio en groene groeiregio. Belangrijke focus van deze Regionale Agenda is de uitvoering van diverse projecten. Zowel bestuurlijk als ambtelijk zijn wij betrokken met de uitvoering van de Regionale Agenda.
Ook participeert de gemeente Zevenaar in The Economic Board. De Groene Metropoolregio verstrekt de bijdrage van gemeenten in de vorm van een subsidie aan The Economic Board.
Daarnaast loopt het verzoek vanuit de GMR aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten om voor het aangaan en verstrekken van subsidies die te maken hebben met de uitvoering van de Regionale Agenda de bevoegdheid over te dragen.
Montferland was deelnemer van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (GMR) maar heeft per 1 januari 2025 haar lidmaatschap beëindigd.Prestaties
Uitvoering geven aan de vijf opgaven: circulaire regio, verbonden regio, productieve regio, ontspannen regio en groene groeiregio.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2024Begroting
2025Begroting
2026Begroting
2027Begroting
2028Begroting
2029Bijdrage gemeente
414
452
439
439
439
439
Resultaat partij
244
Eigen vermogen
372
Vreemd vermogen
6.729
Risico's
Programma
0. Bestuur en ondersteuning