Paragrafen

Bedrijfsvoering

Personeel en organisatie

Personeel

We willen een duurzamere, aantrekkelijkere en professionelere werkgever zijn. In ons personeelsbeleid is nadrukkelijk aandacht voor duurzaamheid. Vanwege de arbeidsmarktkrapte is ingezet op verbetering van onze arbeidsmarktcommunicatie (werkgeversmerkverhaal) en is de website WerkenbijZevenaar.nl gebouwd en in gebruik genomen. De organisatieontwikkeling maar ook externe ontwikkelingen vragen om investeringen  in de professionaliteit van onze medewerkers. Hiervoor bieden wij de benodigde faciliteiten waardoor wij als organisatie robuust en wendbaar zijn en blijven.

De arbeidsmarkt is in beweging waardoor de uitstroom van personeel gaat stijgen. Daarnaast blijkt uit de kwantitatieve personeelsanalyse (SPP) dat de komende tien jaar bijna een derde van ons personeelsbestand de organisatie verlaat vanwege het bereiken van de AOW-leeftijd. Dat noopt tot meer inspanning op het aantrekken van nieuw personeel. Daarvoor gaan we actiever de arbeidsmarkt op en bieden we aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden aan. Daarnaast willen we onderscheidend zijn door onder meer door nadrukkelijk te investeren in leren en ontwikkelen via onze Zevenaar Academie. Dit past bij de generatie die nu het meest actief is op de arbeidsmarkt.

Ziekteverzuim

Onze ambitie is om onder het landelijk gemiddelde ziekteverzuimpercentage (alle organisaties) van 5,20% te blijven. In de personeelsmonitor van het AenO fonds over 2024 wordt aangegeven dat het verzuimpercentage gelijk gebleven is met 6,3% (gemeenten met vergelijkbare grootte). Binnen onze organisatie zien we een stijging van 6,04% in 2023 naar 7,88% in 2024. Dit is in lijn met de landelijke ontwikkeling, maar het verzuimpercentage van Zevenaar ligt aanmerkelijk hoger. We zetten nadrukkelijker in op preventie om het ziekteverzuim binnen de organisatie drastisch te verlagen. Door vroegtijdige signalering, gerichte interventies en structurele aandacht voor gezondheid en welzijn, streven we naar een vitale en duurzaam inzetbare organisatie.
We besteden actief aandacht aan veilig en gezond werken (arbo), we bieden een gericht opleidingsaanbod via onze Zevenaar Academie en we zetten indien nodig via de bedrijfsarts preventieve interventies in.
Door de intensivering van preventieve inzet en het versterken van onze aanpak op het gebied van veilig en gezond werken, houden we rekening met een mogelijke kostenverhoging binnen de arbodienstverlening. Deze investering draagt mogelijk bij aan het verlagen van ziekteverzuim en het bevorderen van duurzame inzetbaarheid.

Werkelijk 2023

Werkelijk 2024

Begroting   2025

Begroting   2026

%Ziekteverzuim

6,04

7,88

5,80

5,20

Organisatie

Onze hoofdstructuur bestaat uit twee sturingsniveaus; strategische sturing om de maatschappelijke opgaven te vertalen naar opgaven voor de organisatie en operationele sturing om uitvoering aan deze opgaven te geven. Het organisatiebesluit vormt de basis voor de verdere inrichting van onze organisatie. De vervolgstap is de detailinrichting in de domeinen. Met de vaststelling van de detailinrichting wordt de basis gelegd voor de verdere professionalisering van de organisatie, waaronder klantgerichtheid, online dienstverlening en interne beheersing.

Hierbij houden we rekening met een andere normering van het aantal productieve uren als gevolg van gewijzigde wet- en regelgeving.

Formatie  
Onderstaand overzicht geeft de formatie per team aan voor het jaar 2026. Op basis van deze startformatie zijn de salarislasten 2026 berekend, uitgaande van de nieuwe hoofdstructuur, Verdere wijzigingen als gevolg van de detailinrichting zijn nog niet meegenomen omdat dit proces nog lopende is.

Afdeling

Totaal formatie

Directeur/ management  / staf

11,84

Griffie

3,67

Sociaal domein:

Beleid sociaal domein

22,65

Inkomen & Ondersteuning

21,26

Jeugd

15,13

WMO

24,12

Fysiek domein:

Openbare Werken incl. RDL

75,47

Beheer Fysieke Leefomgeving

33,65

Ontwikkeling Fysieke Leefomgeving

24,60

Vergunning, toezicht en handhaving

35,35

Dienstverlening&Bedrijfsvoering:

Publiekszaken

27,00

Bedrijfsvoering

32,11

Financiën incl. belastingen

30,78

Informatie, secretariaat en facilitair

29,91

Totaal

387,54

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2025 13:25:45 met de export van 09/25/2025 13:11:03