Personeel en organisatie
Personeel
We willen een duurzamere, aantrekkelijkere en professionelere werkgever zijn. In ons personeelsbeleid is nadrukkelijk aandacht voor duurzaamheid. Vanwege de arbeidsmarktkrapte is ingezet op verbetering van onze arbeidsmarktcommunicatie (werkgeversmerkverhaal) en is de website WerkenbijZevenaar.nl gebouwd en in gebruik genomen. De organisatieontwikkeling maar ook externe ontwikkelingen vragen om investeringen in de professionaliteit van onze medewerkers. Hiervoor bieden wij de benodigde faciliteiten waardoor wij als organisatie robuust en wendbaar zijn en blijven. De arbeidsmarkt is in beweging waardoor de uitstroom van personeel gaat stijgen. Daarnaast blijkt uit de kwantitatieve personeelsanalyse (SPP) dat de komende tien jaar bijna een derde van ons personeelsbestand de organisatie verlaat vanwege het bereiken van de AOW-leeftijd. Dat noopt tot meer inspanning op het aantrekken van nieuw personeel. Daarvoor gaan we actiever de arbeidsmarkt op en bieden we aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden aan. Daarnaast willen we onderscheidend zijn door onder meer door nadrukkelijk te investeren in leren en ontwikkelen via onze Zevenaar Academie. Dit past bij de generatie die nu het meest actief is op de arbeidsmarkt. |
|---|
Ziekteverzuim
Onze ambitie is om onder het landelijk gemiddelde ziekteverzuimpercentage (alle organisaties) van 5,20% te blijven. In de personeelsmonitor van het AenO fonds over 2024 wordt aangegeven dat het verzuimpercentage gelijk gebleven is met 6,3% (gemeenten met vergelijkbare grootte). Binnen onze organisatie zien we een stijging van 6,04% in 2023 naar 7,88% in 2024. Dit is in lijn met de landelijke ontwikkeling, maar het verzuimpercentage van Zevenaar ligt aanmerkelijk hoger. We zetten nadrukkelijker in op preventie om het ziekteverzuim binnen de organisatie drastisch te verlagen. Door vroegtijdige signalering, gerichte interventies en structurele aandacht voor gezondheid en welzijn, streven we naar een vitale en duurzaam inzetbare organisatie. | ||||
Werkelijk 2023 | Werkelijk 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
%Ziekteverzuim | 6,04 | 7,88 | 5,80 | 5,20 |
Organisatie
Onze hoofdstructuur bestaat uit twee sturingsniveaus; strategische sturing om de maatschappelijke opgaven te vertalen naar opgaven voor de organisatie en operationele sturing om uitvoering aan deze opgaven te geven. Het organisatiebesluit vormt de basis voor de verdere inrichting van onze organisatie. De vervolgstap is de detailinrichting in de domeinen. Met de vaststelling van de detailinrichting wordt de basis gelegd voor de verdere professionalisering van de organisatie, waaronder klantgerichtheid, online dienstverlening en interne beheersing. Hierbij houden we rekening met een andere normering van het aantal productieve uren als gevolg van gewijzigde wet- en regelgeving. |
|---|
Formatie
Onderstaand overzicht geeft de formatie per team aan voor het jaar 2026. Op basis van deze startformatie zijn de salarislasten 2026 berekend, uitgaande van de nieuwe hoofdstructuur, Verdere wijzigingen als gevolg van de detailinrichting zijn nog niet meegenomen omdat dit proces nog lopende is.
Afdeling | Totaal formatie |
|---|---|
Directeur/ management / staf | 11,84 |
Griffie | 3,67 |
Sociaal domein: | |
Beleid sociaal domein | 22,65 |
Inkomen & Ondersteuning | 21,26 |
Jeugd | 15,13 |
WMO | 24,12 |
Fysiek domein: | |
Openbare Werken incl. RDL | 75,47 |
Beheer Fysieke Leefomgeving | 33,65 |
Ontwikkeling Fysieke Leefomgeving | 24,60 |
Vergunning, toezicht en handhaving | 35,35 |
Dienstverlening&Bedrijfsvoering: | |
Publiekszaken | 27,00 |
Bedrijfsvoering | 32,11 |
Financiën incl. belastingen | 30,78 |
Informatie, secretariaat en facilitair | 29,91 |
Totaal | 387,54 |
