Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam  | Openbaar belang en doel  | Bijdrage  | 
|---|
Gemeenschappelijke regeling
MGR sociaal domein Centraal-Gelderland  | Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 deelnemende gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten.  | 5.606  | 
|---|---|---|
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)  | De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk. Het aanvullend vervoer dient ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd te zijn en het vervoer heeft een optimale aansluiting op het openbaar-vervoer-netwerk.  | 1.722  | 
Beleidsindicatoren (BBV)
Beleidsindicatoren  | ||||||||
Naam  | Jaar meting  | Gelderland  | Zevenaar  | Begroting  | Begroting 2029  | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin
2023  | 5,00  | 4,00  | 4,50  | 4,00  | ||||
Ons beleid is er op gericht om het aantal kinderen in armoede terug te dringen. Landelijk ligt het percentage kinderen dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen op 6%. In gemeente Zevenaar streven we naar een lager percentage dan het landelijke.  | ||||||||
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren
2023  | 2,00  | 2,00  | 1,00  | 1,00  | ||||
In Zevenaar is het percentage werkloze jongeren gelijk aan het gemiddelde in Gelderland. Toch is de groep jongeren met een uitkering via RSD de Liemers relatief groot. Deze jongeren hebben vaak extra hulp nodig om mee te doen in de maatschappij.  | ||||||||
Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2023  | 830,60  | 707,50  | 725,00  | 725,00  | ||||
De arbeidsmarkt in Midden-Gelderland is nu stabieler dan in de afgelopen jaren. Er komen nog steeds banen bij, maar minder snel dan voorheen. Toch zijn er nog steeds te weinig mensen beschikbaar voor openstaande vacatures. Ook zijn de kosten voor personeel hoog. Dit maakt het moeilijker voor werkgevers om nieuwe banen te creëren.  | ||||||||
Cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo
2022  | 695,00  | 890,00  | 885,00  | 870,00  | ||||
Ondanks het ontbreken van de meest recente cijfers van Gelderland is de verwachting dat het aantal cliënten met een maatwerkarrangement in Zevenaar nog steeds iets hoger dan het gemiddelde in Gelderland is. Dit past bij het beeld dat er veel aanvragen blijven komen bij de toegang. Er wordt gewerkt aan het verminderen van het aantal maatwerkarrangementen. Dit o.a. door ontwikkelen van (meer) voorzieningen in het voorliggende veld, meer aandacht naar positieve gezondheid en actualisatie van het Wmo beleid.  | ||||||||
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)
2023  | 1,00  | 1,00  | 0,80  | 0,80  | ||||
Met de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming werken we toe naar een sterk lokaal team dat een nauwe samenwerking heeft met GI's en Veilig Thuis. Daarbij hebben we ons preventief jeugdbeleid voor jongeren uitgebreid met trajecten als Straatwerk, Halt in de Wijk en Iriszorg. De verwachting is dat dit alles een preventief effect zal hebben.  | ||||||||
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2024  | 1,00  | 1,20  | 1,00  | 1,00  | ||||
We maken ons lokaal en regionaal sterk om te voorkomen dat er een jeugdbeschermingsmaatregel nodig is. Onder andere met de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Jeugd- en Gezinsbescherming. Ook zetten we lokaal meer in op preventie en hebben we ons preventieve aanbod flink uitgebreid voor kinderen, jongeren en gezinnen. Als er toch een jeugdscheringmaatregel wordt uitgesproken door de kinderrechter, dan zorgen we dat deze zo goed mogelijk wordt uitgevoerd en er een nauwe samenwerking is tussen de Gecertificeerde Instelling, het lokaal team en het voorliggend veld, gericht op tijdelijk gedeelde regie en terug naar eigen regie waar dat kan en veilig is. Dit draagt eraan bij dat een jeugdbeschermingsmaatregel soms niet nodig is of de duur ervan verkort kan worden. Een goed functionerend Veiligheidshuis en Jeugdbeschermingstafel is hiervoor cruciaal.  | ||||||||
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2024  | 14,90  | 15,80  | 12,40  | 12,40  | ||||
We zien binnen onze gemeente een lichte afname van het percentage jongeren met jeugdhulp. Dit geldt ook voor de provincie en landelijk. Mogelijk dat de komst van de Essentiële Functies hier een gedeelte van verklaard. De verwachting is namelijk dat door de Essentiële Functies er minder jongeren in verblijf zullen zitten. Daarbij hebben we lokaal de aanvullende afspraak gemaakt dat we het ieder kind gunnen om zoveel mogelijk thuis op te groeien. En we investeren in een sterk voorliggend veld, zodat we hier ook meer naar kunnen verwijzen. De verwachting is dat dit ook het aantal aanvragen jeugdhulp-met-verblijf en het aantal jeugdhulpaanvragen zal doen afnemen.  | ||||||||
Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)
2024  | 0,30  | 0,30  | 0,20  | 0,20  | ||||
Het streven is om in ieder geval in de pas te blijven lopen met Gelderland. Dat is voor dit jaar gelukt. Omdat het om relatief weinig jongeren gaat, kan het percentage fluctueren. De ontwikkeling naar het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming waarbij de gemeente een sterk lokaal team heeft dat samenwerkt met een nog op te richten Regionaal Veiligheidsteam zal mogelijk ook een preventief effect hebben.  | ||||||||
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)
2024  | 210,80  | 219,40  | 215,00  | 230,00  | ||||
In lijn met de bestuurlijke opdracht die de raad in december 2023 heeft verstrekt aan RSD de Liemers, is er een duidelijke focus op het ondersteunen van inwoners met een lange afstand tot de arbeidsmarkt. Deze groep kent vaak complexe problematiek en langdurige bijstandsafhankelijkheid. Om hen te begeleiden richting economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie, is het noodzakelijk dat zij kunnen deelnemen aan passende re-integratietrajecten. Deze maatwerktrajecten zijn ingekocht bij gespecialiseerde re-integratiepatijen, in plaats van dat er groepsgerichte generieke programma's voor bijstandsafhankelijke inwoners georganiseerd werden. Dit heeft geleid tot een stijging in het aantal lopende voorzieningen.  | ||||||||
Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)
2024  | 74,00  | 71,80  | 73,50  | 75,00  | ||||
Hoewel de netto arbeidsparticipatie in Zevenaar de afgelopen jaren licht is gestegen, mede dankzij bestuurlijke opdrachten aan RSD de Liemers gericht op het activeren van de beroepsgeschikte bevolking, zien we dat Zevenaar licht achterblijft bij het gemiddelde van de provincie Gelderland: in 2022 was het verschil 1,9%, en in 2024 is dat opgelopen tot 2,2%. Deze ontwikkeling wordt beïnvloed door structurele factoren zoals vergrijzing, arbeidsethos en een hoge jeugdwerkloosheid. Om dit verschil te verkleinen, kunnen beleidsmatige keuzes worden gemaakt zoals het versterken van regionale samenwerking voor arbeidsmarktmatching, het ontwikkelen van maatwerktrajecten voor jongeren en het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en werk.  | ||||||||
Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)
2024  | 292,40  | 252,00  | 258,00  | 260,00  | ||||
Het aantal personen met een bijstandsuitkering in de gemeente Zevenaar ligt onder het Gelders gemiddelde. Landelijk wordt voor gemeenten met minder dan 50.000 inwoners een stijging van het bijstandsbestand verwacht van +1,7%, hierdoor is de verwachting dat de personen met een bijstandsuitkering in de komende jaren licht zal stijgen. De huidige bestuurlijke opdracht aan RSD de Liemers richt zich op de begeleiding van inwoners met een lange afstand tot de arbeidsmarkt en is erop gericht om zoveel mogelijk inwoners te laten uitstromen naar de arbeidsmarkt, zodat een eventuele stijging zoveel mogelijk wordt beperkt.  | ||||||||
6.1 Verruimen van de inkomensondersteuning voor meer bestaanszekerheid van inwoners  | 
|---|
6.1.1 Bestendigen en versterken samenwerking armoedeplatform  | 2022-2026  | 
|---|---|
We evalueren de aanpak van de bestrijding van armoede zoals beschreven in de beleidsnotitie armoede en schulden voor de periode 2019-2022. Ook laten we een minima-effectrapportage door het NIBUD uitvoeren, waarbij de financiële gevolgen van het synchroniseren van de inkomensgrens voor inwoners inzichtelijk wordt. Tevens zullen we het NIBUD vragen om inzichtelijk te maken voor welke huishoudtypen er mogelijk sprake is van een armoedeval. Daarnaast kijken we naar wat het verhogen van de inkomensgrens voor de inwoner aan welzijn en preventie oplevert. De uitkomsten van het NIBUD-onderzoek en van de beleidsevaluatie bespreken we met het armoedeplatform. De uitkomsten verwerken we in een nieuwe Beleidsnota armoede en schulden. Samenwerking met het armoedeplatform bestendigen en versterken we.  | |
6.2 Ondersteunen van inwoners door passende jeugd- en maatschappelijke zorg, hulp en ondersteuning aan te bieden  | 
|---|
6.2.3 Wij verbeteren de afspraken en sturen op het aantal contracten met (regionale) aanbieders van jeugdzorg en wmo  | 2022-2026  | 
|---|---|
De kwaliteit van de zorg aan onze jeugdigen monitoren we continu door middel van cliëntervaringsonderzoeken, accountantsgesprekken en controle op doelmatigheid, rechtmatigheid en kwaliteit. In de aanbestedingstrajecten hebben wij altijd aandacht voor de kwaliteit van de zorg. Voor wat betreft contracten met jeugdhulpaanbieders en Wmo-zorgaanbieders sluiten we aan bij de regionaal aangestuurde inkooptrajecten van de MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland. Bij iedere inkoopronde sturen wij op het afsluiten van langer lopende contracten en het verminderen van het aantal aanbieders.  | |
6.2.4 Wij werken efficiënt en eenvoudig in het sociaal domein  | 2022-2026  | 
|---|---|
Binnen het sociaal domein willen we werken vanuit vertrouwen met minder regeldruk en betere efficiëntie. We hebben de ambitie om een betere balans tussen uitgaven en daadwerkelijke zorg te realiseren en minder geld te besteden aan administratieve taken. Met eenvoudig werken willen we geld besparen, aangezien onnodige regels en processen geld kosten. Door te vertrouwen op onze professionals binnen het sociaal domein is er minder verantwoording en administratie nodig.  | |
6.2.6 Wij volgen de landelijke (financiële) ontwikkelingen rondom jeugdzorg  | 2022-2026  | 
|---|---|
Sinds de invoering van de Jeugdwet (2015) is jeugdzorg voortdurend in ontwikkel. Wij nemen actief deel aan relevante regionale overleggen (via de MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland) en blijven op de hoogte van de ontwikkelingen en oefenen waar mogelijk invloed uit.  | |
