Exploitatie (bedragen x € 1.000)  | Begroting 2025  | Begroting 2026  | Begroting 2027  | Begroting 2028  | Begroting 2029  | 
|---|---|---|---|---|---|
Baten  | |||||
Primitieve begroting 2025-2028  | 14.911  | 18.875  | 19.375  | 19.375  | 19.375  | 
1e voortgangsrapportage 2025  | 5.385  | -540  | -540  | -540  | -540  | 
Kadernota 2026  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
2e voortgangsrapportage 2025  | 832  | -231  | 0  | 667  | 667  | 
Wijziging tot de begroting 2026-2029  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Totale baten tot de begroting  | 21.128  | 18.104  | 18.835  | 19.502  | 19.502  | 
Mutaties in deze begroting (baten)  | |||||
6. Financieel gezonde toekomst  | 0  | 81  | 188  | 195  | 127  | 
BA14 Huishoudelijke ondersteuning  | 0  | 0  | 100  | 100  | 100  | 
BA17 en BA08 Zevenaar Doet  | 0  | 75  | 75  | 75  | 0  | 
IV06 Gehandicaptenparkeerkaarten  | 0  | 6  | 13  | 20  | 27  | 
Totaal gemuteerde baten  | 0  | 81  | 188  | 195  | 127  | 
Totale baten in deze begroting  | 21.128  | 18.110  | 18.948  | 19.622  | 19.629  | 
Lasten  | |||||
Primitieve begroting 2025-2028  | 77.682  | 80.773  | 81.261  | 81.209  | 81.192  | 
1e voortgangsrapportage 2025  | 5.358  | 877  | 877  | 877  | 894  | 
Kadernota 2026  | 0  | 593  | 487  | 485  | 590  | 
2e voortgangsrapportage 2025  | 2.571  | 250  | 59  | -115  | -115  | 
Wijzigingen tot de begroting 2026-2029  | 0  | 2.028  | 2.037  | 2.029  | 2.027  | 
Totale lasten tot de begroting  | 85.612  | 84.521  | 84.721  | 84.485  | 84.588  | 
Mutaties in deze begroting (lasten)  | |||||
2. Actualisatie bestaand beleid  | 0  | 1.118  | 1.118  | 1.118  | 1.118  | 
Budgetmutatie zorgkosten Wmo en jeugd  | 0  | 1.118  | 1.118  | 1.118  | 1.118  | 
6. Financieel gezonde toekomst  | 0  | -1.357  | -2.457  | -3.367  | -3.977  | 
BA09 Maatschappelijk werk op school  | 0  | 230  | 230  | 230  | 230  | 
BA10 Minimabeleid  | 0  | -110  | -165  | -165  | -165  | 
BA11 en BA16 Jeugdhulp met verblijf  | 0  | -650  | -1.150  | -1.650  | -2.150  | 
BA13 Arbeidsparticipatie  | 0  | 0  | 0  | -250  | -250  | 
BA14 Huishoudelijke ondersteuning  | 0  | -35  | -70  | -105  | -140  | 
BA15 Huishoudelijke ondersteuning Was- en strijkservice gelijk aan HHM normenkader  | 0  | 0  | -360  | -485  | -485  | 
BA17 en BA08 Zevenaar Doet  | 0  | -50  | -50  | -50  | -125  | 
FT06 Structureel vervallen uitvoeringsagenda  | 0  | -287  | -287  | -287  | -287  | 
FT07 Samenkracht en burgerparticipatie  | 0  | -25  | -25  | -25  | -25  | 
FT08 Arbeidsparticipatie  | 0  | 0  | -150  | -150  | -150  | 
FT09 Verlagen budget woonvoorzieningen  | 0  | -130  | -130  | -130  | -130  | 
FT10 PGB Wmo  | 0  | -150  | -150  | -150  | -150  | 
FT11 PGB Jeugd  | 0  | -150  | -150  | -150  | -150  | 
IV06 Gehandicaptenparkeerkaarten  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Totaal gemuteerde lasten  | 0  | -238  | -1.338  | -2.248  | -2.858  | 
Totale lasten in deze begroting  | 85.612  | 84.283  | 83.383  | 82.237  | 81.729  | 
Resultaat voor bestemming  | -64.483  | -66.173  | -64.435  | -62.614  | -62.100  | 
Onttrekkingen  | |||||
Primitieve begroting 2025-2028  | 124  | 24  | 24  | 24  | 24  | 
1e voortgangsrapportage 2025  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Kadernota 2026  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
2e voortgangsrapportage 2025  | 0  | 130  | 0  | 0  | 0  | 
Wijzigingen tot de begroting 2026-2029  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Meerjarenbegroting 2026-2029  | 0  | 75  | 75  | 75  | 0  | 
Totaal onttrekkingen reserves  | 124  | 229  | 99  | 99  | 24  | 
Toevoegingen  | |||||
Primitieve begroting 2025-2028  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
1e voortgangsrapportage 2025  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Kadernota 2026  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
2e voortgangsrapportage 2025  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Wijzigingen tot de begroting 2026-2029  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Meerjarenbegroting 2026-2029  | 0  | 225  | 0  | 0  | 0  | 
Totaal toevoegingen reserves  | 0  | 225  | 0  | 0  | 0  | 
Saldo reserve mutaties  | 124  | 4  | 99  | 99  | 24  | 
Resultaat na bestemming  | -64.359  | -66.168  | -64.335  | -62.515  | -62.076  | 
Toelichting financiële ontwikkelingen
Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van mutaties in de exploitatie die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Alleen zijn bij de toelichtingen de baten en lasten gesaldeerd.
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000)  | Begroting 2026  | Begroting 2027  | Begroting 2028  | Begroting 2029  | 
|---|---|---|---|---|
2. Actualisatie bestaand beleid  | ||||
Budgetmutatie zorgkosten Wmo en jeugd  | -1.118  | -1.118  | -1.118  | -1.118  | 
Bij het opstellen van de begroting 2025-2028 is voor de zorgkosten WMO en jeugd een percentage toegepast van 1,2%. Dit in afwachting van compensatie van het Rijk. Bij de meicirculaire 2025 heeft het Rijk compensatie gegeven. Wij stellen voor om de zorgkosten vanaf 2025 te compenseren met 3,21% (4,41% minus 1,20%). Dit betekent een structurele verhoging van afgerond € 1.118.000. In de 2e voortgangsrapportage is het effect voor 2025 opgenomen. We brengen het extra benodigde bedrag ten laste van de stelpost voor loon- en prijsindexatie.  | ||||
6. Financieel gezonde toekomst  | ||||
BA09 Maatschappelijk werk op school  | -230  | -230  | -230  | -230  | 
Het maatschappelijk werk op school heeft grote meerwaarde als preventieve hulp. Om deze te continueren is een structurele subsidie nodig van € 230.000.  | ||||
BA10 Minimabeleid  | 110  | 165  | 165  | 165  | 
Door aanpassing van het beleid zijn de kosten voor de doelgroep kinderopvang SMI (Sociaal-Medische Indicatie) verlaagd.  | ||||
BA11 en BA16 Jeugdhulp met verblijf  | 650  | 1.150  | 1.650  | 2.150  | 
Door een andere werkwijze waarin preventie en vroegsignalering centraal staat, vermindert de gemeente niet alleen de directe kosten voor jeugdzorg en uithuisplaatsingen, maar werkt zij ook aan het voorkomen van maatschappelijke problemen die op de lange termijn veel geld en maatschappelijke schade kunnen veroorzaken. Hoewel de eerste fase van de aanpak een omschakeling vereist, zal dit op termijn leiden tot een meer efficiënte besteding van middelen en een gezondere, veiligere samenleving. Naast een oplopend bedrag aan besparing (tot € 2.150.000 in 2029), wordt jaarlijks een bedrag van € 150.000 aan extra formatie opgenomen voor gezinscoaches.  | ||||
BA13 Arbeidsparticipatie  | 0  | 0  | 250  | 250  | 
Op basis van de door BMC uitgevoerde benchmark is een taakstellende bezuiniging doorgevoerd op de brede taakstelling van de RSD.  | ||||
BA14 Huishoudelijke ondersteuning  | 35  | 170  | 205  | 240  | 
Door het invoeren van één keer per twee weken huishoudelijke hulp verwachten een besparing te realiseren van € 35.000 in 2026 oplopend tot € 140.000 in 2029. Daarnaast gaan we vanaf 2027 een eigen bijdrage invoeren die naar verwachting € 100.000 oplevert.  | ||||
BA15 Huishoudelijke ondersteuning Was- en strijkservice gelijk aan HHM normenkader  | 0  | 360  | 485  | 485  | 
De wasverzorging structureel onder brengen in een algemene was- en strijkservice (voorziening) levert een kostenreductie op vanaf 2027.  | ||||
BA17 en BA08 Zevenaar Doet  | 50  | 50  | 50  | 125  | 
Het budget voor Zevenaar Doet wordt gehalveerd naar een actie die één keer per jaar plaats vindt in plaats van twee keer. Daarnaast wordt Zevenaar Doet beëindigd in 2028. Om de kosten voor de jaren 2026-2028 te dekken stellen wij een bestemmingsreserve in die wordt gevoed door een bijdrage uit de algemene reserve met een bedrag van € 225.000 (3 jaar x € 75.000).  | ||||
FT06 Structureel vervallen uitvoeringsagenda  | 287  | 287  | 287  | 287  | 
In 2025 is het uitvoeringsbudget incidenteel komen te vervallen. Met deze maatregel laten wij het budget structureel vervallen.  | ||||
FT07 Samenkracht en burgerparticipatie  | 25  | 25  | 25  | 25  | 
Het budget voor inspecties kinderopvang is structureel verlaagd. Hierbij is rekening gehouden met de realisatie van de afgelopen jaren.  | ||||
FT08 Arbeidsparticipatie  | 0  | 150  | 150  | 150  | 
Het gemeentelijk re-integratie budget is verlaagd. Hierdoor zijn minder middelen beschikbaar voor extra inzet t.b.v. inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.  | ||||
FT09 Verlagen budget woonvoorzieningen  | 130  | 130  | 130  | 130  | 
De uitgaven voor woonvoorzieningen fluctueren door de jaren heen. Op basis van historische uitgaven verlagen wij het budget met € 130.000.  | ||||
FT10 PGB Wmo  | 150  | 150  | 150  | 150  | 
Er is een structurele onderschrijding op het persoonsgebonden budget Wmo. De structurele raming wordt met € 150.000 verlaagd.  | ||||
FT11 PGB Jeugd  | 150  | 150  | 150  | 150  | 
Er is een structurele onderschrijding op het persoonsgebonden budget. De structurele raming wordt met € 150.000 verlaagd.  | ||||
IV06 Gehandicaptenparkeerkaarten  | 6  | 13  | 20  | 27  | 
In het kader van de Financieel Gezonde Toekomst is een analyse gemaakt naar het kostendekkendheidspercentage de gehandicaptenparkeerkaarten. Dit percentage blijkt op 10% te liggen. De kosten worden in vier jaar verhoogd van € 22,05 naar € 100. Dit levert dan voor de komende jaren extra inkomsten op.  | ||||
Totaal mutaties  | 244  | 1.451  | 2.368  | 2.985  | 
Toelichting reserve mutaties
Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van reservemutaties die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Alleen zijn bij de toelichtingen de baten en lasten gesaldeerd.
Reservemutaties (bedragen x € 1.000)  | Begroting 2026  | Begroting 2027  | Begroting 2028  | Begroting 2029  | 
|---|---|---|---|---|
6. Financieel gezonde toekomst  | ||||
BA17 en BA08 Zevenaar Doet  | -150  | 75  | 75  | 0  | 
Het budget voor Zevenaar Doet wordt gehalveerd naar een actie die één keer per jaar plaats vindt in plaats van twee keer. Daarnaast wordt Zevenaar Doet beëindigd in 2028. Om de kosten voor de jaren 2026-2028 te dekken stellen wij een bestemmingsreserve in die wordt gevoed door een bijdrage uit de algemene reserve met een bedrag van € 225.000 (3 jaar x € 75.000).  | ||||
Totaal reservemutaties  | -150  | 75  | 75  | 0  | 
